Герхард Шрьодер стана първият канцлер на Германия, чиято държавна лимузина е Ауди. Всички канцлери преди него се возехa на Мерцедес S-класа. Примерът му се оказа заразителен и голяма част от високопоставените германски депутати днес използват сравнително по-евтини автомобили. Какви други примери дават депутатите в Западна Европа по време на криза? Защо на Дания й се налага да внася под наем луксозни автомобили от чужбина за важните си гости и колко коли возят депутатите в австрийския парламент, разказва Иван Георгиев.

Освен, че превърна конференцията на ООН за климата в едно от най-значимите събития на десетилетието и размаха пръст срещу всички застрашаващи природата, в края на миналата година датската столица даде и добър пример. Една от най-големите компании за луксозни автомобили в Копенхаген притеснено съобщи, че за превоза на специалните гости, Дания трябва да внесе лимузини от Германия и Швеция.

Кой би повярвал, че по пътищата на високо развитата скандинавска страна в обикновен ден се движат едва 12 луксозни автомобила от т. нар. "супер класа"? Оказва се, че в шестмилионна Дания има едва такива 12 коли. Копенхаген с неговите милион и половина жители, обаче очевидно не страда от липсата на известните в България "S класи" - през последните няколко години градът е или основен претендент или победител в престижната световна класация за "най-добър град за живеене".

Когато не карат колелата си, жителите на Копенхаген използват основно обществения транспорт - дори и да са депутати. Добър пример в това отношение обичат да дават и в Германия - 622 депутати в Бундестага имат на разположение едва 40 автомобила. Основно правило е, че никой няма право да ги използва за лични нужди - всеки може да пътува до работа както пожелае, но няма право на шофьор или служебен автомобил за това.

Право на личен автомобил имат само избрани служители на народа, а в редките случаи, когато ги използват за лични нужди, те са задължени да заплащат горивото и амортизацията на машините. Всяко стадо си има и черните овце - депутат от Зелената партия беше принуден да напусне, защото не отчел бонус точките, натрупани при полетите в командировки. Въпреки че билетите били "служебни", той си позволил екскурзия с осигурения от натрупаните бонуси безплатен билет.

Като абсолютни отличници в това отношение се славят австрийците - 6 са колите, който возят 246-те народните избраници на федеративната република. Личните автомобили, общественият транспорт и велосипедите са на особена почит.

Естествено не всичко в Европа е според правилата - добрата стара Англия вече не е същата, след като грандиозен скандал за разходите на министри и депутати от всички партии разтърси Острова миналата година. След като стана ясно, че служители на народа са пръскали хиляди държавни паунди за ремонти на къщите си, луксозни дивани и дори кучешка храна, всички замесени са принудени да върнат присвоеното. В ход са и няколко съдебни дела.