Клиентите на заведения могат да не плащат сметката, докато не получат касова бележка. Това стана ясно с окончателното приемане на данъчните закони.

Във всички заведения издаването на фискален бон е абсолютно задължително.

Стоил Илиев е собственик на заведение и вече 16 години застава зад всяка мярка, която цели прозрачност в бизнеса.

Снимка: bTV

„В края на краищата тези, които не са на светло пречат на тези, които са на светло и се получава една конкурентоспособност“, смята той.

Някои хора държат на касовите бележки, независимо дали са в заведение, или на пазар.

Снимка: bTV

„Много от тях си ги събирам, тъй като в края на месеца си правя разчет за похарчената сума“, споделя Силвия.

Ресторантьорите обаче не са сигурни за кого точно важи приетият закон.

„Не е ясно дали става дума за всички търговски обекти, или е само за заведенията. Работим с касови апарати, които са вързани с НАП, на касовата бележка има QR код, клиентът може сам да провери дали бележката е истинска, дали фирмата е реална, или не“, казва председателят на сдружението на заведенията в България Емил Коларов.

От Финансовото министерство поясниха:

„Разпоредбата създава задължение за всяко регистрирано и нерегистрирано лице по този закон да издава касова бележка за всяка продажба. Текстът не поставя изискване касовата бележка да се издава след плащане от страна на клиента“.

Снимка: bTV


ДДС ставката от 9% остава в сила за ресторантьорите още година. До 30 юни 2024 г. тя важи и за туроператорите, и фитнес услугите.