Пловдивският митрополит Николай отвори нова страница в публичната дискусия, която предизвика с проповедта си миналата седмица, в която се обяви против съжителството без брак и сурогатното майчинство.

В обръщение на Негово Високопреосвещенство към клира и миряните на Пловдивска епархия той избистри гледната точка на Православната църква по темата за сурогатното майчинство с няколко риторични въпроса. Ако приемем тази практика, как ще продължим да отхвърляме проституцията и сводничеството, пита се митрополитът.

„Дни след като припомних позицията на Светия синод за „сурогатното майчинство” и бях надлежно обруган, медиите гръмнаха с новината, че дете е било предложено за продан в интернет,” отбелязва Николай и задава първия си въпрос: „Е, добре. Аз питам: Каква е разликата между несретната жена, чието дете е било предложено за продажба... и бъдещите майки, които ще продават ‘сурогатните’ си деца на законно основание?”

Защо осъждаме жените, които продават децата си, недоумява висшият свещеник, „ами, че нали утре това ще е законово уредена, общественополезна дейност.”

Според Николай сурогатните майки са „непълноценен заместител, ерзац”, а децата, родени така - непълноценен продукт. Основание за тезата си митрополитът намира в тълковния речник, където прочел, че „сурогат” означава „непълноценен заместител на друг продукт”.

„Кажете ми колко трябва да е оскотяло едно общество, което мълчи, когато някой му предлага да бъде създадена правна възможност за майките да „отдават под наем”, да продават утробите си? Има ли съмнение, че това ще е бизнес?”, коментира свещеникът и недоумява, „кое е това, което може да накара една жена, да извади плода на утробата си и да го предаде в ръцете на друга жена? Човеколюбие? Любов към бездетните? Или скотско отчаяние, породено от безпътица, безработица и физически глад?”

Пловдивският митрополит критикува и аргумента, че сурогатното майчинство ще помогне за решаване на демографските проблеми в България. „Как? Като бедните раждат за богатите, може би?”.

„Аз, кой знае защо, имам чувството, че някой ни подсказва: ‘Понеже утре няма да имате средства за прехрана, затова ще ви дадем възможност да продавате децата си’. Моля Ви, убедете ме, че не съм прав!”, призовава блюстителят на канона. 

В обръщението си до миряните Николай развенчава и тезата, че сурогатното майчинство е европейска практика. Митрополитът прочел, че „в Италия такъв закон няма шанс” и чул, че в САЩ само четири щата са го узаконили. „Не може ли да поизчакаме малко? Като се узакони във всичките щати – пък тогава да го мислим,” пита той.

Църквата застава зад държавата, ако защитава семейството и децата

Българската православна църква винаги ще подкрепя всякакви действия на държавата, защитаващи семейството и особено децата, посочва митрополит Николай. Такава инициатива би могло да бъде насочена към намаляване на детската престъпност, „защото в България все по-често деца убиват деца.” За да се сложи край на този феномен, смята духовникът, трябва да се открият източниците и да бъдат анализирани причините за „царящата безнравственост”.

„Децата, както и изобщо хората, не могат да бъдат обект на покупко-продажба,” смята пловдивският митрополит, според който майките не могат да бъдат подтиквани по какъвто и да е начин да се отказват от децата си, а напротив – държавата и обществото трябва да им създават всички, включително материални, условия да се грижат за тях.

Семейството се състои от мъж и жена

„Децата имат нужда от майка и баща, което значи, че семейството се състои от мъж и жена,” коментира свещеникът. „Майката и бащата имат право и задължение да ги възпитават, а обществото, с всички свои институции, трябва да съдейства за това.” В тази връзка митрополит Николай апелира от името на Църквата за въвеждането на православно вероучение в българското училище, защото „фундаментът на възпитанието на децата е те да научат какво е значението на Десетте Божи заповеди.

Следва поредният риторичен въпрос на митрополита: „Как ви изглежда деца да бъдат произвеждани по поръчка и отглеждани от еднополови родители?”

„Смятаме ли, че от тези деца – всички, и купените, и останалите – ще израснат културни, възпитани и добродетелни хора? С такива хора ли ще градим „България на 21-ви век”?,” недоумява Николай.

„Нима изглеждаме толкова отчаяни и пропаднали, че някой си мисли, че може да накара българския парламент да узакони продажбата на майки и деца? Нима няма останало поне едно нещо, което да не е за продан? Нима всичко е загубено?” пита обществото митрополит Николай.