В град, подчинен на автомобилите ли се превръща София със строежа на нови и нови естакади. И има ли вина Столична община за системно замърсения въздух, който дишаме. На тези въпроси потърси отговор екип на bTV.
В случайно наблюдавано задръстване на бул. „България” има едва 70 автомобила и два автобуса. Дори във всяка кола да има по двама пътника, всички хора от колите биха се побрали в автобусите и биха стигнали до края на бул. „България” само за 5 минути. Стига да имаше бус лента.
В реалността обаче тези хора чакат 20 минути в задръстване и през това време само автомобилите ще замърсят въздуха, който всички дишаме с около 300 грама вредни емисии. В пъти повече от двата автобуса.
София расте, но пътниците в градския транспорт намаляват. С 10% по-малко пътници превозва градския транспорт в София, в сравнение с 2000 г., на фона на увеличеното население на града.
В началото на века 17% от столичани се придвижват с автомобил в града. През 2014 г. колата е вече е ежедневен транспорт за 35% от жителите на София според данни на Центъра за градска мобилност.
Чакането в задръстване е видим, но незначителен проблем на хората в София на фона на невидимия. Замърсяването.
Повече болни деца заради замърсяването
Всяко трето дете в София има бронхиална астма, а всяко второ дете развива алергии. Началникът на отделение „Респираторна алергия" в Александровска болница проф. Васил Димитров вижда на микроскопа си онези последици от увеличаването на автомобилния трафик, които ние не виждаме.
Според Веселин Кирев от гражданска инициатива за обществен и релсов транспорт София е една от най-замърсените столици в Европа заради проавтомобилната политика на общината.
„Този ефект е негативен, тъй като се насърчава използването на личен автомобил, а не ползването на обществен транспорт. Като скорости, той става все по-неконкурентен на автомобилния трафик”, подчерта той.
Изграждането на метрото през последните години е причина за незначителен общ ръст на пътниците на публичния транспорт с процент и половина за 2014 г. На фона на увеличените пътници на метрото обаче наземният транспорт продължава да губи все повече и повече пътници.
Обновяването на автопарка не привлича хората, защото броят превозни средства намалява. Интервалите между автобусите и тролеите стават по-големи, а скоростта на придвижване все по-ниска, заради липсата на приоритетни бус ленти.
Хората от цял булевард, задръстен с автомобили, могат спокойно да се поберат само в един трамвай.
През последните 10 години в столицата не е построена нито една бус лента. След ремонтите тротоарите се смаляват, а пешеходците все по-често са принудени да изкачват и спускат лабиринтите на нови подлези, за да могат автомобилистите да минават безпрепятствено.
Според проучване на Центъра за градска мобилност само през последните 5 години хората, които ходят пеша до работното си място в София, са намалели с почти 30%.
Експертна препоръка за повече бусленти
Преди 5 години Столична община плаща 2,3 млн. лв. на международната компания, за да изготви експертен анализ и решения за трафика в София. След две години работа 40 международни експерти препоръчват на София да не строи нова автомобилна инфраструктура и дори да възпрепятства автомобилния трафик.
Дадени са предписания да обособят приоритетни бус ленти на всички ключови булеварди в центъра на града за сметка на автомобилните платна и да се гарантира бързото и точно движение на тролеите и автобусите. Пет години по-късно нито една бус лента не е построена.
Десетките пътници в тролеите, които нямат никакъв принос за замърсяването на София са оставени да чакат зад автомобилите. Така все по-малко пътници използват новите модерни тролейбуси и автобуси, които иначе биха могли да развиват завидно висока скорост и да преминават през центъра на града за не повече от 10 минути при наличие на бус лента.
През последните 20 години двойно е намалял броят на трамваите и тролеите в столицата. По някои линии интервалите стигат до 30 минути чакане.
Дори при завършения си вид бъдещето метрото на София би могло да обслужва едва около половината град, при това с помощта на наземния транспорт. Опитът на развитите населени места по света показва, че качеството на въздуха и на живота няма как да се промени, без промяна на приоритетите по улиците на града.
Отговорът на кмета
Кметът на столицата Йорданка Фандъкова обясни, че има бусленти там, където инфраструктурата го позволява.
Тя обясни още, че колите на градския транспорт се подменят, но няма как това да стане наведнъж.
По думите на кмета в края на годината трябва да започне и строежът на третия лъч на метрото, което допълнително трябва да облекчи наземния трафик и да намали замърсяването.
Вижте какво още каза Йорданка Фандъкова за предстоящите ремонти в София: