Неработещи лифтове, аварии и недоволни скиори. И съоръжения, които очевидно са далече от перфектна форма. Това са лифтовете в планината Витоша. 

„Тази остаряла инфраструктура не е от полза на софиянци”, смята Радослав Пеев, началник на сектор „Ски писти” Витоша ски.

Наскоро шефът на федерацията по ски Цеко Минев обясни проблема с любопитно сравнение. „Вие в момента можете ли да си купите Трабант или Вартбург - не можете. Не се произвежда. А тези лифтове са точно от тогава, откогато са се произвеждал само такива коли. В момента се произвеждат Мерцедеси, Аудита, други коли. Нали разбирате - няма резервни части за тези лифтове”, каза той.

Витоша ски иска да строи нови лифтове, по нови трасета. Версията на фирмата, управляваща съоръженията след приватизация е, че те са морално стари и невъзможни за поддръжка.

Но това ли е цялата истина? Лифтовете в планината Витоша са произведени между 1962 и 1982 година. Някои от тях като Княжевския са в лошо състояние, а тези, които работят са далече от перфектна форма. 

Липса на резервни части или лоша поддръжка е причината за неработещите или спрени съоръжения? От bTV се свързахме с всички производители на лифтовите съоръжения.

Станалият печално популярен напоследък Симеоновски лифт, от чиято кабинка падна дете, е произведен от австрийската фирма Допелмайър.  По приект „Витоша ски” иска да премахне старите съоръжения и да построи нова по-дълга линия, защото според тях лифтът е морално остарял. По телефона говорим с един от мениджърите на компанията в Австрия.

Михаел Битерл заяви пред bTV, че в момента все още се произвеждат резервни части. По думите му лифт, произведен през 1983 година, може да се поддържа в перфектна форма и до сега.

Лифтът „Академика” е другото съоръжение, дело на същия производител. И той е пуснат в експлоатация през 1983 година.

Според фирмата - управляваща лифтовете „Витоша ски”, резервните части за тези съоръжения, когато ги има, са прекалено скъпи. Затова искат да построят нови лифтове.

Въпреки милионите си километри всяка една от тези кабинки, както и цялото съоръжение може да бъде като ново, в перфектна форма, уверяват ни от фирмата производител.  

Един от най-популярните лифтове за поколения столичани е Романския. Построен през 1968 година. От четири сезона не работи. Фирмата-производител на съоръжението е френската компания ПОМА. Фирмата продължава да съществува и да произвежда.

„За Романския ни бе отказано да ни направят хващачи, знаете тази година за Драгалевския лифт поръчахме 20 хващача за невероятната сума от 40 хиляди лева. И срокът за доставка е 15 седмица, поради тази причина драгалевският в момента не работи”, заяви Пеев.

След запитване на bTV защо отказва да поддържа лифта, от ПОМА категорично отрекоха твърдението, че са им поръчвани резервни части за романския лифт. Французите са информирани за съдбата на лифта и знаят, че той не работи от 4 години.

От фирмата производител казаха, че никой не се е свързвал с тях за резервни части за романския лифт.

Стигаме до най-старият лифт в България. Това са остатъците от неработещата линия между Княжево и Копитото. Хората от къщите до лифта се оплакват, че останките му привличат вандали и крадци. Всичко е разграбено. Съоръжението е произведено през 1962 г. от вече несъществуващата австрийска фирма „Гирак”. След тежък инцидент, е затворен през 1994 година.

„Той не може да бъде пуснат в това си сътояние отново в експлоатация. Най-доброто, което може да се случи с него е да бъде подменен и Копитото да бъде междинна станция, така че да може да се свърже града с малките ски зони, които се намират в Златните мостове. Именно Ветровала, Конярника. Именно това е нашата идея”, смята Радослав Пеев.

След като спира да съществува, активите на фирмата-производител „Гирак” са придобити от компанията „Допелмайър”, но от австрийската компания заявиха за bTV, че не поддържат резервни части за този тип лифтове.

Княжевският лифт, произведен от несъществуващата вече фирма „Гирак”, е единственият около София, който не може да бъде възстановен.  Всички останали лифтове във Витоша могат да работят и да бъдат в перфектна форма.