Тъмните сили, които спират прогреса и отпадането на стикерите за гражданска отговорност, имат финансови и икономически интереси. Това каза Владимир Тодоров, председател на Българската асоциация на пострадалите при катастрофи, в предаването „Тази сутрин” по bTV.
По думите му депутатът Петър Кънев не иска да отпаднат стикерите при въвеждането на онлайн плащане на гражданска отговорност, защото неговата печатница „Демакс” ги отпечатва. Според Тодоров от отпечатване на стикери за гражданска отговорност се печелят около 7 млн. лева годишно.
Жельо Бойчев, член на комисията по икономика и туризъм и депутат от БСП, смята, че това не е така и стикерите скоро ще отпаднат. „Законодателството трябва да се съобразява с реалността”, обясни той по повод сегашната ситуация, при която можем да заплатим гражданската отговорност на автомобила си онлайн, но въпреки това трябва да имаме и стикер.
Алекси Стратиев, който е бивш директор на КАТ, смята, че стикерите дефакто са безсмислени. „Това трябва да се провери в масива на гаранционния фонд, което се прави през таблет или чрез камери, които проверят номера на автомобила”, обясни той. Според него системата за онлайн заплащане в момента също се обезсмисля, защото ако водач заплати гражданската си отговорност онлайн, той ще трябва да чака куриер, който да му достави на адрес стикера.
„За мен това е чист пример как със закон ни задължават да купуваме нещо”, смята Владимир Тодоров.
„Ние ще премахнем този стикер, ще махнем и този на винетката, но в момента не сме готови да го направим”, смята Жельо Бойчев. Според него е много важно да се проследи ситуацията в следващата година.
„Сега беше моментът да се въведе една действителна „бонус-малус” система”, смята Стратиев. „Бонус-малус” представлява система, при която един водач, който има множество произшествия и нанесени материални щети в рамките на година, да заплати по-висока гражданска отговорност, отколкото водач, който няма такива.
Според Жельо Бойчев тази система е възможна, но трябва да се изгради база данни за водачите, за да може лесно да се следи.