Държавната железопътна компания ще се снабди с нови влакове, които БДЖ ще получи през 2014 година. Това каза транспортният министър Ивайло Московски в студиото на „Тази сутрин”. „Реформата е в ход. Оздравяването на компанията ще бъде факт в кратки срокове – дигаме на крак абсолютно фалирала компания,” похвали се той.
„Разписахме правила, с които БДЖ „Пътнически превози” може да влезе като бенефициент в Оперативна програма „Транспорт” още сега. Целта е на 1 януари 2014 г. да разполагаме с 600 млн. лева за нови влакове,” обясни Московски.
Евро парите могат да се материализират под формата на повече от 100 нови влакови състава, ако бъдат приравнени по размер към използваните в момента мотриси на „Сименс”. Те ще помогнат за модернизирането на влаковия парк на държавната железница.
Осъвременяването на влаковете обаче не е достатъчно, според Московски, важна е и модернизацията на инфраструктурата.
„Дори тези „Сименси”, които изплащаме, не се ползват с капацитета си, защото я няма инфраструктурата,” обясни транспортният министър. „Европейската комисия ни повярва, че инвестициите, които правим в инфраструктура са реални,” похвали се Московски ден след Комитета за наблюдение в Брюксел.
Модернизацията в държавните железници тече във всички направления. „Онлайн закупуването на билети ще заработи в най-скоро време,” увери министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията. По думите му в момента системата е в тестов режим.
Ивайло Московски коментира и опасенията, че „технологизирането” на железниците ще доведе до нови съкращения. Според него синдикатите нямат нищо против хората да бъдат заменяни с технологии. Сериозен компенсаторен механизъм за намаляването на персонала в БДЖ представлявало и разширяването на системата на столичния метрополитен. По думите на Московски 400 души от персонала на железопътната компания в София са били преназначени в метрото.
Имено за разширяването на метро мрежата е станало дума още по време на Комитета за наблюдение. Става въпрос за строежа на отсечката от „Младост” 1 до Бизнес парка. Проектът ще бъде оформен документално до месец и се очаква да бъде реализиран до 2014 г.
Реформите текат с пълна пара и в пощите. Министър Московски каза, че и там действа план за преструктуриране - „въвеждат се редица услуги в посока оздравяване на компанията, освобождаване на неоперативни активи, въвеждане на интерактивно гише...” По думите на Московски реформите няма да минат без допълнителни съкращения на персонал, които трябва да бъдат договорени „в разумни граници със синдикатите”.
„15 хил. души са в „Български пощи” – тежка и неефективна система,” коментира Ивайло Московски, който отбеляза, че тази година няма да има повече съкращения извън договорените с профсъюзите 1 000 служители. Анализите за следващата година още не са готови.