След почти нощната смяна на депутатите и министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова се похвали, че е поработила до късно с екипа си снощи.
В студиото на „Тази сутрин” тя представи прясно отпечатана карта на нов пътен проект, с който
България може да се превърне във важен транзитен пункт в Европа
Новата инициатива предвижда изграждането на трасе по маршрута Русе – Велико Търново – Свиленград – Истанбул. Така европейският коридор номер 9 ще свързва по-бързо Босфора с "Дунав мост", а оттам с Европа и Русия.
По думите на регионалния министър проектът дава възможност на България да промени пътната карта на Европа.
От Истанбул до Капитан Андреево има магистрала. Маршрутът по крайбрежието на Черно море обаче не е много натоварен. От друга страна в момента има само две ленти за движение през прохода Хаинбоаз, като 50% от трафика е тежкотоварен. Според Павлова идеята е да се направи обход на Бяла, където са концентрирани голяма част от произшествията.
Европейските средства няма да стигнат за всичко
призна министър Павлова и обясни, че новият скоростен път с дължина 300 км ще бъде реализиран с публично-частно партньорство. Инвеститор ще изгради този участък и ще събира такса за него, а целият тежкотоварен трафик ще бъде изведен по новото трасе. Таксата ще бъде от порядъка на 10 - 15 лева.
По думите на Лиляна Павлова
може да се очаква инвеститорски интерес от Китай, Катар и Оман
За инвеститорите трасето по черноморското крайбрежие не било толкова привлекателно заради по-слабия трафик.
В момента законът позволява отдаване на концесия за срок от 35 години. „Ще дадем възможност на инвеститорите да заявят интерес. Конкурсната процедура може да отнеме около 6 месеца,” каза регионалният министър. В момента започва подготовката на цялата документация за тази концесия. По думите на Павлова една година ще е нужна за оформяне на документацията, а строителството може да отнеме до две години.
На 1 юли по-бързо до морето
Участъкът от магистрала „Тракия” до Сливен ще бъде пуснат на 1 юли, каза Лиляна Павлова, като посочи, че това е „гарантирано”. Тя обаче изрази надежда, че в този срок магистралата ще е готова и до „Петолъчката”.
Регионалният министър заяви, че потъването на пътния възел при Нова Загора е отстранено и увери, че по самата магистрала няма такъв проблем.
До края на юни се очаква да бъде „отпушен” и пътят до южното Черноморие, след като бъде открита отсечката Бургас - „Меден рудник”.
На плажа не трябва да се строи
Това е личното мнение на регионалния министър Лиляна Павлова. Тя обаче уточни, че става дума за големите бетонни хотели.
„Не казваме, че въвеждаме пълна забрана за всякакво строителство,” каза Павлова и посочи, че във внесения от нея законопроект, се предлага на първите 100 метра от брега да се строят само заведения, спортни съоръжения, открити летни театри, детски площадки и т.н.
Каквото е застроено, за съжаление, е застроено
„Може някой ден някой да има желанието да го премахне и аз бих била доволна, както повечето от нас, които биха искали плажовете да са зелени.”
Министър Павлова каза, че стремежът е да не бъдат застроявани с големи хотели новите територии, които предстои да бъдат урбанизирани. Тя отхвърли тезата на някои кметове от Черноморието, че забраната за застрояване в 100-метровата зона би загробило туристическия сезон.
„Всеки си има бетон в града, всеки иска да отиде на плаж, да види морето, да види все пак и дървета,” каза Лиляна Павлова.
Регионалният министър опроверга като спекулации и твърденията, че новият закон щял да попречи на изграждането на пречиствателни станции и дълбокоморски зауствания, тъй като е предвиден специален ред за изграждането им.
Прокарването на тръби, които изхвърлят отпадни води на една морска миля, е практика и по света на места, където изграждането на пречиствателни станции е нерентабилно, обясни Павлова.
На българското Черноморие има 208 плажа, от тях 129 от тях са предоставени за управление – 60 на концесия, 69 под наем. Това са основните плажове с най-голям брой туристи и те са охраняеми. Има 25 плажа, които не могат да се отдават под наем или на концесия, защото са гранична територия, защитена територия или в свлачищен район. По думите на Лиляна Павлова остават 50 плажа, които няма да бъдат охраняеми, но в това нямало нищо страшно, защото някои туристи предпочитат да няма заведения, шезлонги и чадъри. За почистването им трябвало да се грижат областните управители.
В студиото на „Тази сутрин” регионалният министър коментира и темата с фалшивите винетки. Павлова призова гражданите да не си купуват подправени стикери и предупреди, че не само този, който ги продава, но и този, който ги използва носи наказателна отговорност – глоба и от 2 до 8 години затвор или пробация.