Няма никаква система за контрол на такситата. Заради това се стигна и до убийството на две жени на пешеходна пътека в столицата. Оплакването дойде от бранша. Председателят на Асоциацията на таксиметровите синдикати Сава Комитов коментира в "Тази сутрин" ареста на таксиметров шофьор след оплакване на клиентка за побой, изнасилване и грабеж.

Той допълни, че професията е без никаква обучителна форма. Всеки може да стане таксиметров шофьор, стига да поиска да изплаща една кола. Няма кой да те върне, ако искаш да му даваш пари, каза още Комитов.

Той обясни, че собственик на таксиметрова компания не е задължен да бъде работодател на шофьорите. Дейността се извършва от регистриран превозвач или от водач от името на регистриран водач, каза Комитов. Именно затова собственикът на фирмата не е длъжен да следи досието на работниците си, разясни той.

Така се отваря проблемът, че не се знае кой носи отговорност, ако стане инцидент. Собственикът на фирмата и шофьорът сключват договор помежду си. След това не се следи кой постъпва на работа и какво е неговото минало. Ако в една фирма има 1000 коли и всеки дава по 150 лв. се получават 150 хил. лв. Така собствениците изкарват парите си, каза главният синдикат в бранша.

Комитов припомни, че преди време всички таксиметрови компании са имали картотека на шофьорите си. Така контролът е бил по-затегнат. Сега липсва подобна документация. Убеден съм, че в момента има хора без книжка, които карат таксита, каза председателят на синдикатите в бранша.

Той даде за пример Франция, където можеш да загубиш права да караш такси за много по-малки нарушения, като това да пушиш цигара в колата. Тук в България можеш да имаш 100 нарушения, но ако носиш пари на фирмата, това няма значение, допълни Комитов.

Той все пак призна, че има фирми, които имат вътрешни правила за следене на подобни проблеми. Въпреки това, явно в министерството на транспорта и в големите компании няма да си свършат работата, ако някой не ги натисне по-сериозно, каза още Комитов.

Според него всички механизми за контрол и регулация са в ръцете на контролните органи и изпълнителната агенция по пътищата, която по думите му е създадена през 1998 г. и „15 години умува какво точно да направи и какви норми да разпише”.

Той предположи, че тепърва ще се открият нови нарушения на шофьора, който изнасили своя клиентка. Комитов допълни, че може да се появи информация, че е работил в друга фирма без шофьорска книжка.

Началникът на отдел „Пътна полиция” към МВР Антон Антонов уточни, че всяка фирма може да поиска данните на свой работник легално. Свидетелство за съдимост струва 3 лв., а проверката дали шофьорът има книжка може да се направи в сайта на силовото министерство. По принцип данните на водача са лични и предоставянето им е проблем, допълни Антонов.

Според него няма проблем в това, че някой таксиметров шофьор е бил с отнета книжка. Ако след това е изтърпял нормативните си наказания и е придобил отново свидетелство за управление на автомобил, не виждам какви са ограниченията, каза комисарят.