Спирането на работата на лондонското летище „Хийтроу“ заради пожар в близост до него се очаква да засегне глобалната авиационна система в следващите дни. Експерти прогнозират, че щетите от инцидента ще възлязат на десетки милиони долари, предаде Ройтерс.
Това е най-голямото летище във Великобритания и се очаква да остане затворено през следващите няколко дни.
Дотук се стигна след пожар, който е тръгнал от близка електрическа подстанция в Хейс в западен Лондон, която захранва терминала, и остави повече от 16 000 домове без ток.
Разгледай онлайн нашите промоционални брошури
Специалистите са шокирани от мащаба на извънредната ситуация, причинена от пожара, който доведе до прекъсване на електрозахранването на летището.
„Хийтроу“ обработва по около 1300 полета дневно, посочва Европейската организация за безопасност на въздухоплаването „Евроконтрол“.
Заради спирането на работата на „Хийтроу“ бяха отменени или отклонени множество полети. Самолети, които са летели от САЩ към летището, са били върнати по средата на полета им.
Щетите от извънредната ситуация може да достигнат стойност от около 20 милиона бр. лири (26 милиона долара) дневно, каза Пол Чарлз, консултант по пътуванията, без да има гаранция, че Хийтроу ще заработи отново утре предвид уязвимостта на електрозахранването на летището.
„Трябва да има осигурен резервен вариант и той да е защитен от неизправност, в случай че основната система бъде засегната. „Хийтроу‘ е толкова жизненоважна част от инфраструктурата на Великобритания, че трябва да има аварийна система за сигурност“, заяви Чарлз пред Ройтерс.
Heathrow substation on fire—just in time for Britain’s Net Zero master plan!
— Darren Grimes (@darrengrimes_) March 21, 2025
No flights, no power, no problem! Soon, we won’t need airports at all—just bikes, windmills, and virtue signalling.
Are there any redundancies in place? pic.twitter.com/KV50BMnFpm
Пожарът е попречил на системата за резервно захранване да задейства и инженерите работят за внедряването на трети резервен механизъм, заяви министърът на енергетиката Ед Милибанд.
Очаква се затварянето на летището да има последствия в световен мащаб, оставяйки пътниците на авиокомпаниите блокирани, като въздушните превозвачи трябва бързо да се преорганизират, за да придвижат своите самолети и екипажи.
„Даже летището да отвори до края на деня, това ще даде отражение в следващите дни, защото след като самолетите бъдат приземени някъде, те остават там с екипажите си, които изпълняват полетите“, каза независимият консултант по въздушния транспорт Джон Стрикланд.
‚Ако самолетите не се върнат, те не могат да извършат следващите полети, което означава, че ще има анулирания и в следващите дни“, допълни той.
Дори няколко минути закъснение може да наруши целия график за деня и да причини закъснения в други части на системата за полети, предупреждава Ройтерс.
В този случай експертите се питат защо „Хийтроу“ не разполага с повече резервни захранващи блокове, които да могат да бъдат докарани на място, за да рестартират електричеството по-бързо.
„Не мога да си спомня част от критична инфраструктура да е била напълно затворена за поне един ден поради пожар. Не мога да се сетя за нещо подобно“, заяви Тони Кокс, международен консултант по управление на риска.
Това не е първото нарушение в дейността на авиационния сектор във Великобритания, което предизвиква безпокойство в индустрията и сред политиците.
Прекъсването на дейността на Британската национална компания за обслужване на въздушния трафик (Nats) през 2023 г. е струвало над 100 милиона брит. лири (129 милиона долара), по данни на Службата за гражданска авиация (САА) на страната, което поражда опасения за стабилността на системата.
Затварянето на „Хийтроу“, особено ако се проточи, вероятно ще доведе до широк обществен контрол, особено като се има предвид, че съгласно закона за правата на потребителите засегнатите клиенти няма да могат да търсят обезщетение от авиокомпаниите, тъй като закъсненията не са по тяхна вина.
„Кой всъщност ще плати сметката... предстои да видим, защото това ще бъде сложна и тежка дискусия между летището, авиокомпаниите, доставчиците на електроенергия, застрахователните компании и разбира се, никой няма да иска да поеме отговорност“, добави Стрикланд.
Последвайте ни за още актуални новини в Google News Showcase
Последвайте btvnovinite.bg във VIBER
Последвайте btvnovinite.bg в INSTAGRAM
Последвайте btvnovinite.bg във FACEBOOK
Последвайте btvnovinite.bg в TIKTOK