Учени на европейската комисия започват да разплитат измамата с вредните емисии на дизеловите автомобили много преди избухването на "Дизелгейт".
Първите открития за несъответствия между стойностите на вредните емисии в лаборатория и на пътя, датират още от 2007 г.
В Съвместния изследователски център на Европейската комисия работят над 2000 учени. Тяхната цел е да осигуряват независими и обективни научни данни в помощ на европейските законодатели. Главният център се намира в италианския град Испра.
В лабораторията за вредни емисии учените на Европейската комисия изследват автомобилите след избухването на така наречения „Дизелгейт.”
„Можем да инсталираме оборудването върху теглича и оттам го свързваме със системата за изгорели газове. Това ни позволява, докато колата е в движение да мерим секунда по секунда вредните газове”, описва Алоис Кразенбринк, учен в Съвместния изследователски център на ЕК.
Всичко започва още през 2004 г., когато учените разработват методика за тестване на вредните емисии на камиони и автобуси в реални условия на пътя, а не в лаборатория. През 2007 г. я прилагат върху коли.
„И открихме, че почти всички камиони с дизелов двигател отделят повече вредни емисии на пътя, отколкото в контролираната среда в лаборатория. За нас това беше отправна точка да разработим подобна процедура и за леки коли. Не открихме разлика между производителите. При всички дизелови двигатели имаше несъответствия”, категоричен е Кразенбринк.
Заместник-генерален директор на Съвместния изследователски център е българката Чарлина Вичева.
„Даже при Дизеклегй се оказа, че ние сме дали верните цифри, верните познания. Ние сме били след това в основата на решаването на проблема”, каза тя.
На ул. „България” в Съвместния изследователски център пък се намира лаборатория, която изследва електромобилите. Целта на учените е да се убедят, че те отговарят на стандартите за електромагнитни емисии.