След мълниеносното завладяване на Афганистан - спечелиха ли талибаните информационната война?
От примитивни листовки и аудиокасети с пропаганда през първите години на новото хилядолетие до усъвършенствана машина за комуникация днес. На 15 август талибаните стигнаха Кабул и поканиха „Ал Джазира“ да излъчва ексклузивно влизането им в президентския дворец.
Два дни по-късно дадоха и първата си пресконференция, определена от специалистите като „мастърклас на пиара и стратегическата комуникация“.
В нея говорителят на талибаните Забихула Муджахид, че всички служители, включително и жените, ще могат да се върнат на работа в рамките на позволеното от шериата. Прощаваме на всички, сражавали се срещу нас.
Още в началото на века талибаните осъзнават силата на образите и отменят забраната на „движещите се картини“. Скоро се отказват и от видеоклиповете с обезглавявания, които отблъскват обикновените афганистанци.
2016 г. обаче бележи поврат в комуникационната им стратегия. Талибаните копират похватите на „Ислямска държава“ и сменят реториката от войнствена към социална – да разказва на населението какво правят за него. Създават си профили във всички социални мрежи и платформи.
В момента, в който влизат в Кабул миналия месец, пускат канал в „УотсАп“ за оплаквания на гражданите.
На фона на кадрите с талибани, забавляващи се във фитнеса и в лунапарка, обаче идва и информация за бичувани жени и убити местни сътрудници на международни институции.
Анализатори определят смартфона като новото оръжие на ислямистите и даже заключват, че преди да завладеят Афганистан, те са превзели интернет.