На един от най-светлите празници семействата се събират около елхата, за да разопаковат своите подаръци. Това, което се оказва по-ценно, обаче са не материалните вещи, а изживяванията, пише „Хъфингтън пост”.
Според проучване предметите са способни да ни направят щастливи за не повече от три месеца. От друга страна, спомените за прекрасните моменти се задържат за много по-дълго в съзнанието ни.
„Една от причините, заради които хората ценят повече преживяванията, е фактът, че именно те са свързани с тяхната идентичност. Дори много да харесваме нашите материални придобивки, те стоят в страни от личността. Те не са част от теб”.
Така професорът по психология Том Гилович обяснява феномена, който сам по себе си не е кой знае какво откритие, но е достатъчно показателен особено около предстоящите празници.
„Когато се сещаме за Коледа и връзките ни със семейството и приятелите, подаръците обикновено са нещо хубаво, но те са единствено пълнеж” , допълва психологът.
Още по-показателна е гледната точка, която се мени спрямо времето, карайки ни да отделяме внимание на детайлите и да си спомняме празничните емоции, които оставят разочарованието на задна линия.
Това заключение обаче не значи, че не подаряването на подаръци трябва да отпадне или че те нямат стойност спрямо преживяванията. Хората, които купуват подаръци, свързани с някакъв вид изживявания, изискват огромни количества усилия и щедрост.
Именно тези, които подаряват преживявания - билети за театър или спа процедури, са по-щастливи от тези, които купуват предмети. Същото се отнася и за хората, които ги получават. Тези, които предпочитат „активни” подаръци, събират повече симпатии от околните.
Снимка: Getty Images