Сърбия, която, подобно на България, е почти напълно зависима от Русия във военната област, остана без нито един годен за полети изтребител. Причината – бюрокрация бави доставката на нови акумулатори за самолетите, съобщава БГНЕС, като се позовава на местни медии.
Сръбските ВВС чакат относително евтините компоненти от 24 май. "Положението във Военновъздушните сили е толкова тежко, че проблемът с акумулаторите е най-малкият. Трябва да говорим за опасност от премахване на самите ВВС - няма гориво, няма резервни части, няма дори и обучени кадри", разказва пред агенция Бета източник от ВВС.
По документи Сръбската армия има две военновъздушни бригади в Батайница, Кралево и Ниш. В употреба са десетина различни самолети и хеликоптери. Освен хеликоптерите от модела "Газела", всички останали не са в състояние да излитат или не изпълняват условията дори за учебни полети.
Миналия месец ВВС прекратиха всички полети, но и преди това положението не бе много добро. Независимо от факта че на летището в Батайница има десетина изтребители, истината е, че само три самолета - два МиГ-21 и един МиГ-29, са изправни.
Преди кризата с акумулаторите те можеха да реагират само в извънредни ситуации.
Ресурсът само на два МиГ-21 беше удължен, като след седмица той изтича за единия изтребител.
Всички останали машини от този тип вече имат забрана за полет от самия производител поради изтичането на 30-годишния период от датата на производство.
След въздушните удари на НАТО от 1999 г. оцеляха 4 относително модерни изтребителя МиГ-29, но Сърбия рядко е използвала повече от три от тях. Белград разполага и със самолети местно производство от типа "Орел" и "Супергалеб", но това е само по документи - нито един от тях не е в състояние да излети.
Армията на западната ни съседка разполага с осем транспортни хеликоптера - два Mи-17 и шест Mи-8. Средната възраст на Mи-17 е 24 години, а най-новият Mи-8 е на 34 години.