Екипажът на самолет на „Луфтханза“ – Хесен е в добро настроение, когато кулата в Найроби в Кения дава разрешение за излитане в 7:49 часа сутринта сутринта на 20 ноември преди 50 години.
Полетът е за Йоханесбург. На борда има 157 пътници. Пет минути по-късно „Боинг 747“ се разбива на километър зад пистата. Той пада от 30 метра височина по време на излитане.
59 души загиват в инцидента, 98 оцеляват, някои са тежко ранени, раказва "Билд".
Разгледай онлайн нашите промоционални брошури
Машината е излетяла предишната вечер от Франкфурт (Майн) за Южна Африка със 170 пътници и 18-членен екипаж и е спряла за презареждане в Найроби.
Някои пътници, включително политикът от Свободна демократическа партия и вицепрезидент на германския Бундестаг Лизелоте Функе слизат в Кения. Подменен е и екипажът.
Сега 85-годишният втори пилот Ханс-Йоахим Шаке си спомня часовете преди катастрофата с колегите си от „Луфтханза“ в подкаст на специализирания портал за авиационна криминалистика в Германия.
„Сутринта закусвахме заедно в Найроби. Имахме два-три почивни дни. Настроението беше спокойно и с нетърпение очаквахме полета“, разказва Шаке.
И днес му е трудно да говори за случилото се. Петима членове на екипажа загиват в инцидента.
Диктофон записва последните секунди в пилотската кабина. От записите става ясно, че пилотите са забелязали необичайна вибрация след излитане.
Самолетът не набира планираната височина. След 35 секунди във въздуха самолетът на „Луфтханза“ се удря в земята, разпада се на две части и се запалва.
„Добре, катастрофа“ – са последните думи на втория пилот Шаке на записващото устройство.
Екипажът в пилотската кабина и оцелелите стюардеси спасяват пътници сред разбитите отломки, рискувайки живота си.
22-годишната стюардеса Рита Мария Селбах загива след инцидента. Тя оцелява в катастрофата, но е ударена от падаща част, докато показва на пътниците как да отидат на безопасно място.
След катастрофата отговорността за случилото се е насочена към пилот Кристиан Крак и бордния инженер Руди Хан.
„Луфтханза“ уволнява и двамата без предизвестие преди публикуването на официалния доклад от разследването.
Според документа вероятната причина за катастрофата е, че така наречените помощни средства за плаваемост на крилата не са били удължени. Не става ясно обаче защо. Според самолетната компания вината е в пилотската кабина. Въпреки това аудиозаписите показват, че светлинните индикатори за помощните средства за плаваемост са светели в зелено.
Още преди тази катастрофа British Airways имат проблеми с така наречените носови клапани на Boeing 747.
Англичаните информират немските си колеги и инсталират акустичен предупредителен сигнал в самолетите си. „Луфтханза“ прилага това след трагичния инцидент.
„Мисля, че е много вероятно инцидентът да не се беше случил, ако от „Луфтханза“ бяха инсталирали съответната система за предупреждение в своя „Боинг 747“. Тя можеше да предупреди пилотите, че ламелите не са удължени правилно“, коментира пред „Билд“ авиационният експерт Патрик Хубер, автор на книгата Lufthansa Flight 540: The First Jumbo Crash.
Последвайте ни за още актуални новини в Google News Showcase
Последвайте btvnovinite.bg във VIBER
Последвайте btvnovinite.bg в INSTAGRAM
Последвайте btvnovinite.bg във FACEBOOK