Международната компания „Боинг“ е изправена пред сериозно предизвикателство през последните месеци. Всичко започна с откъсването на вратата на един от техните самолети по време на полет.
Оказва се, че в историята на компанията това далеч не е първият скандал.
Злощастна смърт
Бивш служител на голямата американска компания за производство на самолети - Джон Барнет, почина на 9 март след 32 години работа в "Боинг" и няколко направени разкрития.
В дните преди смъртта си Барнет е давал показания по съдебно дело срещу компанията за подаване на сигнали за нередности, предаде Би Би Си. Той е трябвало да бъде подложен на допълнителен разпит в събота, а когато не се е появил, са били отправени запитвания в хотела му.
Впоследствие е бил открит мъртъв в автомобила си на паркинга на хотела, в който е бил отседнал, се казва в доклад на съдебния лекар на окръг Чарлстън.
В изявление на компанията пише, че служителите скърбят заради смъртта на Барнет и че мислите им са „с неговото семейство и приятели“.
Още през 2019 г. Барнет беше цитиран в статия на New York Times, където направи първи признания „от кухнята“ на компанията.
Той разказваше за проблеми с производството и надзора в заводите, както и за заплахи за безопасността на служителите.
По думите му в някои от самолетите са били монтирани дефектни части, а често са оставали и метални стружки в самото летателно тяло.
2008: Да прережеш проводниците на самолет заради стрес на работното място
През 2008 г. служител в завод на компанията заявява пред съда, че е срязал около 70 електрически проводника на военен хеликоптер "Чинук" на стойност 24 млн. долара, защото е бил разстроен от смяна на работната позиция и място.
33-годишният Матю Монтгомъри се признава за виновен през 2008 г. по обвинение в унищожаване на имущество, за което има сключен договор с правителството.
Според федералните прокурори Монтгомъри е прекарал последната си смяна на поточната линия за сглобяване на "Чинук" на 10 май 2008 г., когато е прекъснал около 70 електрически проводника, свързващи се от пилотската кабина до основната част на хеликоптер H-47 "Чинук".
По-късно той е осъден на пет месеца затвор и пет месеца домашен арест, след като казва на съдията, че напрежението и скуката на работата му на монтажната линия са му дотегнали.
"Вече знам, че заводската среда не е мястото за мен" - казва Монтгомъри в съда.
2011: 23 служители арестувани при обиск на завода за наркотици
Почти две дузини бивши и настоящи служители са арестувани за разпространение на наркотици в завод на компанията. Обвиненията са за продажба на оксикодон и фентанил, обезболяващи лекарства.
При акцията агентите на ФБР и Агенцията за борба с наркотиците разкриват мрежа за незаконно разпространение на лекарства с рецепта в завода в Пенсилвания. Агентите на ФБР са използвали служители на компанията за сътрудничество в разследването, а задържаните са били обвинени, че са продавали наркотици на сътрудници на ФБР, или са купували от тях.
"Боинг" похвали американските агенции за тяхното "задълбочено разследване“.
Всички 23-ма арестувани са се признали за виновни до август 2012 г., според доклад във вестник Philadelphia Enquirer.
2014: Да взимаш кокаин и метамфетамин по време на работа
Във видеоклип от 2014 г. няколко работници на компанията твърдят, че колегите им са употребявали твърди наркотици, включително кокаин и метамфетамин по време на работа.
Тайно заснето видео изтича в мрежата и включва разказ на един от служителите за случващото се в "Боинг". Той разказва как е видял негови колеги да си купуват и предлагат наркотици, по-конкретно марихуана, кокаин и болкоуспокояващи, отпускани с рецепта.
Друг, който говори във видеото при условие за анонимност, се оплаква, че фирмата не тества никого за наркотици.
2022: Трагичен любовен триъгълник завършва с убийство и самоубийство
Бездействието на компанията след като научава, че двама от служителите ѝ са замесени в любовен триъгълник с техния ръководител, води до убийството на един от служителите, според съдебен иск, подаден през 2022 г.
Бившият работник Айзея Уошингтън е смъртоносно прострелян на улицата от 44-годишния си колега Ралф О'Конър, който след това се самоубива.
Семейството на починалия завежда иск за небрежност от страна на компанията.
През януари тази година "Боинг" твърди, че служителите не са били на работа, когато е станало убийството, в опит делото да бъде прекратено.
В иска се казва, че и двамата мъже са имали сексуални отношения с ръководителката на компанията Рейчъл Петит, което е довело до заплахи от страна на О'Конър срещу Уошингтън. Според него от компанията са знаели за заплахите и за историята на притеснителното поведение на О'Конър.
В документа за отхвърляне на иска компанията заявява: "Жалбата не съдържа никакви твърдения, които да сочат, че "Боинг" е знаел или е трябвало да знае, че О'Конър може да убие или да навреди на някой друг освен на себе си".
Така се стига и до последните обвинения към "Боинг" от тази година, за монтирането на некачествени и рискови части по самолетите в производствените заводи на компанията.