Родителите ѝ са ранени при катастрофа с Tesla. В крайна сметка тя плаща щети на компанията

Не е обичайна практика автомобилните производители - в Китай или другаде - да съдят своите клиенти, но Tesla е пионер

Снимка: AP
Публикувано в  15:59 ч. 12.02.2025 г.

Джан Яджоу седеше на пътническата седалка на своя Tesla Model 3, когато каза, че е чула паникьосания глас на баща си: "Спирачките не работят!" Наближавайки червен светофар, баща ѝзаобиколи две коли, преди да се блъсне в SUV и седан, а след това и в голяма бетонна бариера, започва материала си "Асошиейтед прес".

Зашеметена, Джан се взира в изпускащата въздушна възглавница пред себе си. Тя никога не би могла да си представи какво ще последва: Tesla я съди за клевета, защото се оплаква публично от спирачките на колата - и спечели. Китайски съд нареди на Джан да плати над 23 000 долара обезщетение и да се извини публично на компанията, оценена на 1,1 трилиона долара.

Джан не е единствената, която се озова в прицела на Tesla, която се ръководи от Илон Мъск, един от най-богатите хора в света и самоопределящ се като „абсолютист на свободата на словото “. През последните четири години Tesla съди най-малко шест собственици на автомобили в Китай, които са имали внезапни неизправности на превозното средство, оплаквания за качество или злополуки, за които твърдят, че са причинени от механични повреди.

Изберете магазин

Разгледай онлайн нашите промоционални брошури

Цените са валидни за периода на акцията или до изчерпване на наличностите. Всички цени са в лева с включен ДДС.
Advertisement

Компанията също така е съдила най-малко шестима блогъри и две китайски медии, които са писали критично за компанията, според преглед на публични съдебни документи и китайски медийни. Tesla спечели всичките единадесет дела, за които AP проследява присъдите. Две присъди, включително тази на Джан, се обжалват. Един случай е уреден извън съда.

Не е обичайна практика автомобилните производители - в Китай или другаде - да съдят своите клиенти. Но Tesla е пионер в агресивна правна стратегия и използва покровителството на могъщи лидери в управляващата комунистическа партия на Китай, за да заглуши критиците, да пожъне финансови награди и да ограничи своята отчетност.

Прегледът на AP на данните за Tesla в Китай идва, когато Мъск упражнява значително влияние в новата администрация на президента Доналд Тръмп, водеща усилия за бързо свиване на размера на федералното правителство и отстраняване на служители, смятани за нелоялни към президента. Неговите действия породиха опасения, че Мъск отслабва американската система за проверки и баланси, отчасти в полза на Tesla и другите му компании.

Информацията за Tesla в Китай показва как Мъск процъфтява в система, в която регулаторите, медиите и съдилищата – които в крайна сметка трябва да отговарят пред управляващата Комунистическа партия – по замисъл са донякъде преплетени.

Tesla печели от щедростта на китайската държава, печелейки безпрецедентни регулаторни предимства, заеми под пазарните лихви и големи данъчни облекчения. С няколко подчертани изключения, Tesla се радва на до голяма степен любезно отразяване в китайската преса и журналистите кават пред AP, че са били инструктирани да избягват негативното отразяване на автомобилния производител.

„Правителството даде на Tesla супер статус, който постави потребителите в много уязвима позиция“, каза Киао Юдонг, бивш адвокат на американската компания за спортни автомобили Saleen Automotive в Китай. „Ето защо някои потребители трябваше да прибягнат до крайни действия.“

Един от тези отчаяни клиенти беше Джан.

Изгаря от гняв

Катастрофата през февруари 2021 г. в централната китайска провинция Хенан изпрати майката и бащата на Джан, които имаха мозъчно сътресение, в болница за четири дни, показват медицинските досиета. Джан, която е невредима при инцидента, както и племенничката ѝ, която е бебе, иска да разбере какво се е случило: как може мечтаната ѝ кола да се е превърнала в такъв кошмар?

Пътната полиция установява, че катастрофата е по вина на баща ѝ, защото не е спазил безопасно разстояние. Джан обаче настоява, че спирачките са се повредили, заради което е изгубен контрол над колата. Тя подаде жалба до местен пазарен регулатор, с искане за възстановяване на сумата и обезщетение. Tesla са сред най-компютъризираните автомобили на пазара, така че Джан помоли автомобилния производител да предаде пълните данни от нейната кола преди катастрофата, надявайки се, че това може да помогне да се обясни какво се е объркало. Tela отказва.

„Служителите на Tesla бяха много арогантни и твърди в справянето с моите оплаквания“, каза Джан в интервю. „Изгарях от гняв.“

Снимка: AP

Тя облепя повредената си кола с банер, обявяващ „повреда на спирачките на Tesla“ пред представителството на Tesla в Джънджоу, столицата на провинция Хенан, на около 200 км (124 мили) от дома ѝ. Сяда на покрива на колата и вика през мегафон: „Спирачките на Tesla Model 3 отказаха“. „Четиричленно семейство почти загина.“ Следващия месец тя паркира повредената си кола пред автомобилно изложение в Джънджоу. Всичко беше безрезултатно - Tesla отказа да предаде пълните данни и посредничеството не доведе до нищо.

Предполагайки, че висшите служители на Tesla ще присъстват на автомобилното изложение през април в Шанхай, тя и приятелка, която също е имала проблем с нейната Tesla, облякоха еднакви тениски с надпис „Спирачките отказват“ и се отправиха към щанда на Tesla, решени да говорят с мениджърите. Служителите на автомобилния производител ги избягваха, каза Джан, и не можаха да накарат никого да ги изслуша.

Нейната приятелка, която беше бременна в шестия месец, започна да крещи: „Спирачките на Tesla отказват!“

Джан се покатери върху лъскав червен модел на дисплея и също започна да крещи.

„Нещата ескалираха“, каза Джан.

Моментът — уловен на видеоклипове от мобилни телефони, заснети от зрители — стана вaйръл в китайските социални медии. Едрите охранители измъкнали Джан и тя била задържана за пет дни.

Някои наблюдатели спекулират, че протестът на Джан е бил оркестриран - може би от конкурент или от самото китайско правителство, за да окаже натиск върху Tesla да се съобрази с китайските разпоредби. Тесла твърди, че Джан не е действала сама. Висш изпълнителен директор спекулира пред китайски медии, че тя „има някой зад себе си“ и каза, че Джан вдига шум, защото тя просто иска по-високо обезщетение.

Снимка: AP

Джан настоя, че е действала сама - и от мъка. Възмутена, тя съди Tesla за клевета, твърдейки, че коментарите на изпълнителния директор несправедливо я представят като причинител на проблеми, за да отклони вниманието от собствените недостатъци на компанията.

И тогава тя се озова в края на съдебно дело, заведено от Tesla.

Шансовете са срещу вас

Tesla каза, че Джан умишлено е разпространила невярна информация, която е навредила на марката, и поиска 5 милиона юана (684 000 долара) обезщетение.

Делото, което съдът зае през октомври 2021 г., дойде, когато Tesla беше изправена пред порой от критики в Китай.

Десетки собственици на Tesla се оплакваха публично от предполагаеми повреди на спирачките, запалване на батерията, неволно ускоряване и други дефекти, както и от това, което твърдяха, че са подвеждащи търговски практики. Същия месец като катастрофата на Жанг, китайските регулатори повикаха Tesla, за да отговорят на опасенията за качеството, повдигнати от подобни доклади.

Емоционалният протест на Джан предизвика рядък изблик на критики към Tesla в китайските медии. Под натиска на регулаторите Tesla най-накрая публикува данните от колата си, които според компанията показват, че баща й е карал с почти 120 км в час (75 mph) и че спирачките са функционирали, за да намалят силата на сблъсъка.

Тесла най-накрая даде на Джан това, което тя поиска, но те бяха публикували публично данните и включиха идентификационния номер на превозното й средство. Тя каза, че тя и семейството ѝ започнали да получават заплахи онлайн. Освен това се чудеше как може да е сигурна, че Тесла не е модифицирала или редактирала данните от колата ѝ? Беше по-малко от победата, на която се надяваше. Чувствайки се обсадена, тя съди Tesla за втори път, през март 2022 г., за нахлуване в личния й живот.

Джан загуби и двете дела, които заведе срещу Тесла.

Междувременно делото за клевета срещу нея вървеше напред. Обратно в съда като обвиняема, Джан не успява да докаже, че спирачките на нейната Tesla наистина са отказали. В затворен процес съдът в Шанхай постанови през май 2024 г., че публичните оплаквания на Джан са надхвърлили това, което магистратите сметнаха за разумна, фактическа критика и я нареди да се извини публично и да плати 170 000 RMB (23 000 долара) за покриване на щети и съдебни разходи на най-ценната автомобилна компания в света.

Джан обжалва решението. Тя твърди, че съдебният й иск е вик за прозрачност и отчетност и че толкова богата и могъща компания като Tesla трябва да може да търпи основателна критика от своите клиенти.

„Отказвам да го приема“, каза Джан пред Асошиейтед прес, „Като потребител, дори да съм казал нещо грешно, имам право да коментирам и критикувам. Говорих за чувствата си като потребител на автомобила. Няма нищо общо с накърняването на тяхната репутация.

Шансовете ѝ да спечели обжалването срещу Tesla не изглеждат добри. Tesla не само спечели делата за клевета, които заведе срещу недоволни собственици на автомобили и критични журналисти, но и спечели съдебни дела, заведени от клиенти срещу нея.

Силата на покровителството

Търговският и политически успех на Tesla в Китай зависеше от подкрепата на могъщ покровител: Ли Кианг, бивш партиен шеф на Шанхай, който сега е премиер на Китай, втори по ранг само на президента Си Джинпин. Под негово наблюдение през 2019 г. Tesla построи първата си задгранична фабрика в покрайнините на финансовата столица на Китай.

С подкрепата на Ли, Tesla стана първият чуждестранен автомобилен производител, на когото беше позволено да запази пълен контрол над предприятието си в Китай и получи нисколихвени заеми и щедри данъчни облекчения. Китай също прие схема за кредитиране на емисиите, моделирана по американска програма, която генерира милиарди приходи за Tesla.

През януари 2020 г., една година след първата копка, Илон Мъск представи първата китайска Tesla на сцена в Шанхай. През същата година Tesla реализира годишна печалба за първи път в историята си , а Мъск беше обявен за най-богатия човек в света през януари 2021 г.

Китай също получи това, което искаше: Tesla беше мощен катализатор за вътрешно производство и потребление. Преди пристигането на Tesla автомобилите с нова енергия представляваха около пет процента от китайския автомобилен пазар. Днес, според анализаторите, повече от половината пътнически превозни средства, продавани на дребно в Китай, се задвижват от електрически двигател. Китайският производител на батерии CATL, ключов доставчик на Tesla, се интегрира в глобалните вериги за доставки, за да стане най-големият производител на EV батерии в света. Китайската BYD вече е най-големият производител на електрически превозни средства в света и нарастваща конкурентна заплаха за производителите на стари автомобили на Запад.

Последвайте ни за още актуални новини в Google News Showcase

Последвайте btvnovinite.bg във VIBER

Последвайте btvnovinite.bg в INSTAGRAM

Последвайте btvnovinite.bg във FACEBOOK