Във време на епидемия почти цялата училищна работа е всъщност домашна работа. Това се дължи на дистанционното обучение на учениците. Именно затова понякога родителите изпитват трудности да помагат на децата си у дома – особено щом става въпрос за математика.
Да си припомниш всички онези отдавна забравени формули, правила и функции се оказва голямо предизвикателство за днешните родители. Освен това и начинът на преподаване вече е съвсем различен от това, което е било преди десетилетия.
За родителите, които се сблъскват с мистериите на математиката, „Ню Йорк Таймс“ дава полезни съвети как да бъдат полезни на своите деца с домашното, а и да си спомнят за времената на тангенс и котангенс:
Избягвайте да казвате на децата си колко много мразите математика или сте били слаб ученик по предмета – Негативните послания могат да повлияят на децата да развият лоша представа за предмета или за себе си като хора, които го изучават. Вместо това наблягайте на това, че условията обикновено са сложни или подвеждащи, а важното е да се съсредоточат върху решаването им.
Задавайте въпроси, за да накарате децата да се замислят – NYT подчертава, че не е нужно родителите да знаят отговора. Задаването на въпроси би отвело децата по правилния път и ще позволи те да бъдат „господарите“ на задачата. Без значение от отговора - не казвайте на учениците, че са прави или не са. Вместо това питайте дали отговорът е задълбочен и защо.
Изисквайте специфика – Би следвало родителите да попитат коя част от задачата е объркваща. Ако получат отговор „всичко ме обърква“, то трябва да се започне от началото и да се обясняват отделните и неясни части. Дори самият родител да не може да обясни материала подробно, децата винаги могат да отнесат въпросите си и при учителя.
Все пак родителите трябва да насърчават децата си да:
Парафразират въпросите – Когато децата не могат да намерят правилния път, трябва да опитат да обяснят въпроса със собствени думи. За да отговорят правилно, те трябва да са наясно какво се пита и каква е вече дадената информация.
Да визуализират и правят рисунки – Това е полезен подход когато става въпрос за геометрия. Бързи скици с добавени цифри и информация може да помогне на учениците да „видят през“ казуса.
Ученикът да стане учител – Най-добрият начин да разберем дали децата схващат задачата е като те самите обяснят какво са научили. Процесът на обяснение и работа през всяка стъпка на проблема може да покаже какво учениците не разбират и какво са овладели.
Записки, записки, записки – Съвет към децата е винаги да си записват прогреса и докъде точно са стигнали в дадена задача. По този начин могат да се избегнат очевидни грешки. Затова и много от учителите изискват от своите ученици да покажат как точно са стигнали до края, вместо да запишат решението. А ако се допускат грешки на едно и също място, учителите ще знаят в коя област да помогнат на децата. Към съветите се присъединява и четливото и подредено водене на записки, за предпочитане написани с молив.
Забавете темпото – Учениците често бъркат скоростта с уменията. Децата, които бързат да приключат със задачите са тези, които допускат най-много грешки. Хубаво е да се обясни на децата, че не трябва да бързат и е важно те сами да определят колко време ще им е нужно да се справят с даден казус. Това може да се случи и с помощта на таймер.
Проверяване и сверяване на информацията – Учениците трябва да проверяват домашната си работа. Ако те помолят родителя да направи проверка, то не трябва да им се казва „Тук си допуснал грешка“, а по-скоро да се попита дали те могат да открият къде са сбъркали в работата си.
Учениците да бъдат проактивни и да търсят помощ от своите учители, когато смятат, че дадена област не им е достатъчно силна или пък се нуждаят от допълнително внимание. Това е особено важно в момент, в който обучението се води дистанционно.
Първо математиката, после всичко останало – Важно е децата да се справят с най-трудните задачи в началото на деня, когато имат най-много енергия и фокус.
NYT отбелязва: Продължавайте да насърчавате децата си да говорят чрез своето мислене. И в математиката, и в живота родителите трябва да обяснят за важността от задаването на въпроси и да използваме това, което е налично, за да се справим с проблема.