Официалният дебют на „Фейсбук” на борсата в петък не отговори на очакванията на инвеститорите, коментира днес списание Time.
Първичното публично предлагане отбеляза покачване с 13% минути след отварянето на пазарите, достигайки до цена от 43 долара за акция, което събуди надеждите, че очакванията за големи печалби за акционерите ще се сбъднат в пълния си мащаб.
В края на деня обаче, акциите на „Фейсбук”, се върнаха на първоначалната си стойност от 38 долара. Проблеми с индекса NASDAQ забавиха предлагането около половин час.
Първичното публично предлагане на „Фейсбук” събра 16 милиарда долара печалба, правейки го третото по големина изобщо, следвайки 19,7 милиарда, събрани от VISA през 2008 г. и 18,1 милиарда, събрани от „Дженерал Мотърс” през 2010 г., припомнят международните наблюдатели.
Приходи на „Фейсбук” за миналата година възлизат на 1 милиард долара, като съотношението цена-печалба възлиза на 100:1, което все пак е по-висок резултат от този реализиран през 2004 г. при първото излизане на борсата на интернет-гиганта „Гугъл”.
Компанията разполага с огромна база данни, която й позволява да рекламира различни продукти според предпочитанията на потребителите си, които са достигнали 900 милиона от създаването на социалната мрежа през 2004 г.
Марк Зукърбърг притежава 55% от гласовете в управата на „Фейсбук” благодарение на сделки между него и част от инвеститорите, правейки „превземането” на компанията от големи акционери невъзможно.
Това необикновено споразумение привлече критиката на финансовите наблюдатели и по-специално Люси Маркъс от Ройтерс, според която „Фейсбук” върви срещу течението на глобалното движение за прозрачност, поемане на ангажименти и разпределение на правомощията”.