Облечен в спортна екипировка, включително с ръкавици за каране на велосипед, президентът на Египет Абдел Фатах ас Сиси поиска от египтяните да карат велосипед и да ходят повече. Целта - да подпомогнат изпитващото финансови затруднения правителство, което харчи милиарди долари годишно за субсидии за гориво, предаде Ройтерс.
Бившият началник на армията държа една от първите си речи след встъпването си в длъжност в неделя. Словото бе произнесено във военен колеж в столицата Кайро, преди държавният глава да вземе участие в колоездачен маратон.
Велосипедисти рядко могат да бъдат видени в Кайро, където хаотичният трафик редовно задръства големи части от града, отбелязва Ройтерс. Египет пък е изхарчил около 170 милиарда египетски лири (24 млрд. долара), или около една пета от бюджета си, за енергийни субсидии през настоящата фискална година, която приключва на 30 юни, съобщиха същевременно държавни медии. Правителството планира да сведе тази сума до 104 млрд. през следващата година.
Цените на енергоносителите в северноафриканската страна са едни от най-ниските в света. И макар че няколко поредни кабинета призоваваха за реформа в субсидиите, нито едно не се осмели да наложи големи увеличения на цените, опасявайки се от вълнения, посочва Ройтерс.
"Ако използваш автомобила си, плащаш по около 4 лири за 20 или 25 км, а Египет плаща 8 лири за тези 20 км", заяви Сиси в своето слово. "Ако 3000 души направят това (да карат велосипед) с мен, колко ще излезе това на ден?", попита той.
Изкуствено занижените цени за електричеството, пропан-бутана и горивата по бензиностанциите не са особено поощрение за намаляване на консумацията въпреки кризата с доставки на горива, която причинява ежедневни спирания на тока, отбелязва Ройтерс.
Производството на електроенергия в Египет е силно зависимо от природния газ, на който сега има недостиг, след като дългосрочните политически решения за инвестиране бяха нееднократно отлагани. Това се наложи заради трите години на политически смут и въстания в региона, допълва агенцията.