На летище "Пулково-2" в Санкт Петербург кацна първият самолет с тела на жертви от катастрофата на руския пътнически въздушен лайнер в Египет, информира "Лента". "Ил-76"докара в Русия останките на 144 пътници и членове на екипажа, посочва изданието.
Предстои процедура по разпознаване на телата в крематориума на Санкт Петербург. Следващата машина с останки се очаква в града тази вечер, съобщи местният клон на руското министерство по извънредните ситуации.
Самолетът на авиакомпания "Когалимавиа" се разби на Синайския полуостров в събота сутринта, 23 минути след излитането си от Шарм ел Шейх за Санкт Петербург, напомнят изданията. Загинаха всичките 224 души на борда - 214 от тях руснаци, включително 25 деца.
Най-голямата въздушна катастрофа в историята на днешна Русия е била предизвикана от взривна разхерметизация на самолетния салон, пише "Комерсант".
След оглед на мястото, където се е разбила машината, изпълнителният директор на Междудържавния авиационен комитет (МАК) на Русия Виктор Сороченко направи извода, че самолетът се е разпаднал на голяма височина. Отломките са се пръснали на огромна елипсовидна площ - около 8 на 4 километра, се казва в материала.
Според всекидневника, цитиран от Би Би Си, разхерметизацията може да е предизвикана от малка бомба, сложена в багажа (както в случая с боинга на "Пан Американ", експлодирал над Локърби през 1988 г.), откъснали се части от двигателя или пукнатини от умора на материала в носещите конструкции.
За да се разбере точната причина, освен анализ на записите от черните кутии ще трябва да бъдат събрани всички отломки от самолета, за да се възстанови контурът на падналата машина.
"Само внимателен оглед на всички подредени елементи и проверка дали носят следи от експлозив ще покажат какво е разрушило самолета", обяснява "Комерсант".
Основна версия остава катастрофата да се дължи на повреда, пише "РБК дейли" и припомня, че руски и египетски служители отхвърлиха възможността за атентат.
Според "Когалимавиа", евентуален отказ или запалване на двигателя не са достатъчна причина самолетът да изгуби височина. Това е "сериозна ситуация", но "не води до катастрофа", заяви представител на превозвача. Веднъж на шестмесечие подобни ситуации се тренират на симулатор, уточни той.
Самолетна катастрофа заради повреда, и то на голяма височина, е нещо много рядко, отбелязва експертът Александър Фридлянд. Най-често причина е човешкият фактор, а самолети се разбиват предимно при излитане или кацане, припомня той. Според него, в машината може да е избухнал пожар заради повреди в електросистемата или експлозия в багажника.
Вестникът поставя под съмнение хипотезите, че самолетът е бил твърде стар. Катастрофиралият лайнер е бил на 18 години, а средната възраст на руските самолети е 21 години, отбелязва "РБК дейли".
Знае се, че катастрофите никога не се случват по една-единствена причина - по принцип ги предизвиква цяла верига от събития, пише "Росийская газета". Официозът обаче не изключва техническа повреда и напомня "правилото на Мърфи за неизбежността - което може да се счупи, ще се счупи задължително". Тази година самолети на компания "Когалимавиа" отказваха вече два пъти, отбелязва изданието.
Потвърдените сведения за причините, довели до трагедията, все още са твърде оскъдни. Но дават повод да се замислим - най-вече за състоянието на руския въздушен отрасъл, подчертава "Новие известия".
За разлика от повечето катастрофи с руски самолети общо е мнението, че не може и дума да става за "човешкия фактор". 48-годишният командир на машината Валерий Немов е бил смятан за много опитен пилот с 12 хил. часа във въздуха, пише вестникът.
"Екипажът няма нищо общо", защото машината е летяла на автопилот, коментира Юрий Ситник, заслужил пилот на Русия. Подозрения вдъхва според него не възрастта на разбилия се самолет, а фактът, че досега е бил използван от четири компании - ливанска, саудитска, турска и сирийска.
"Не знаем как е бил експлоатиран, какви груби кацания е извършвал, колко пъти е бил в турбулентност, какво е било състоянието на силовите му елементи", изброява експертът.
Самолети се разпадат във въздуха съвсем не заради лошо гориво, а, грубо казано, по две причини: или експлозия, или нарушена якост на корпуса заради умора на материала, което не е могло да се забележи преди полета. Случват се такива неща, добавя Владимир Бирюков, летец-изпитател.
"Екипажът е бил великолепен, подготвен. Техниката също няма начин да се е счупила толкова бързо и мигновено (...) Остава само външно влияние", резюмира колегата му Магомед Толбоев.
В събота отговорността за катастрофата бе поета от египетска ислямистка групировка, контролирана от "Ислямска държава". Според руските власти, изявлението ѝ трябва да се приема скептично. Министърът на транспорта Максим Соколов заяви, че нито Русия, нито Египет имат информация, която да потвърждава такива измислици.
"Случва се наистина някой да поеме отговорността, както се казва, "за да се изфука", но всяко подобно изявление заслужава внимание и трябва да се провери, изтъква пред "Новие известия" Александър Гуров, генерал-майор от Федералната служба за сигурност в оставка.
Информацията за катастрофата е достигнала "токсично равнище. Мисля, че не бива допълнително да засилваме това. Иначе ще дискредитираме всички мерки за сигурност, хората ще се страхуват да летят", предупреждава Олег Нечипоренко, ветеран от разузнаването на КГБ.
Катастрофата над Синайския полуостров е основна тема и за западния печат.
Британската преса обръща внимание, че самолетът се е разрушил във въздуха.
Основните версии за случилото се са четири - структурни неизправности, удар от ракета земя-въздух, взрив на бомба на борда или пилотска грешка.
"Таймс" и "Гардиън" правят паралели със сваления над Украйна малайзийски пътнически "Боинг" и изразяват съмнения, че ислямистите, които воюват с египетската армия на Синайския полуостров, притежават въоръжение подобно на зенитно-ракетните комплекси "Бук".
Въпреки това някои близкоизточни и европейски авиокомпании обявиха, че променят маршрута на полетите си над Синайския полуостров, докато тече разследването, пише "Гардиън", цитиран от Би Би Си.
От друга страна, експерти по безопасността на полетите смятат за напълно възможно радикалните групировки, които се зарекоха да отмъстят на Русия за въздушните ѝ удари в Сирия, да са заложили бомба на борда на самолета, отбелязва вестникът.
В. "Дейли телеграф" цитира бившия френски разузнавач Ив Тротиньон, който обръща внимание на формулировката на изявлението, с което свързана с "Ислямска държава" групировка поема отговорността за разбиването на самолета. Той изтъква, че в изявлението не се говори за сваляне на самолета, а за разрушаването му, което според него означава, че може да става дума за бомба на борда или друг вид саботаж.
Експерти по тероризма освен това отбелязват, че ИД никога не е поемала отговорност за атентати, които не е извършила.
В друга статия на "Дейли телеграф" се изразява учудване, че и руските, и египетските власти отхвърлят всякаква връзка на катастрофата с тероризма, въпреки че самолетът е летял над райони, където действат джихадисти, без да се забравя, че Русия е станала враг на ислямистите заради въздушните си удари в Сирия.
Властите на Египет преди всичко се опитват да предотвратят разпространение на коментари, че джихадистите на Синайския полуостров не подлежат на контрол, а в Русия са обезпокоени да не се създаде впечатление, че руските туристи могат да пострадат заради военната операция на президента Владимир Путин в Сирия, допуска вестникът.