Храната в самолетите изминава дълъг път от славните дни, в които време на полет тя се сервира върху бели покривки, а стюардесите бъркат яйца във въздуха.
Днес нещата не са точно такива заради куп прични освен съкращаването на разходи в индустрията. Краят на обилното и красиво поднасяне на храна по време на полет за много пътници изненадващо се дължи на големи промени в правителствените разпоредби в САЩ, дизайна на самолетите, филмите по време на полет, данъчните облекчения в индустрията, както и на повишената загриженост за здравето и безопасността.
Протоколите и разпоредбите за безопасност на авиокомпаниите от 11 септември насам промениха видовете кухненски ножове, с които екипажите могат да работят във въздуха. Самолетните кухни са по-малки, за да се осигурят повече пътнически места в самолета. Авиокомпаниите не сервират някои храни, като фъстъци, за да предпазят хората с алергии. Храната често е по-малко, по-неясна или изобщо не съществува.
„Някога обслужването е било повод за гордост. Сега качеството е толкова лошо, че трябва да се чудите: Имат ли ръководителите на авиокомпаниите вкусови рецептори?“, казва Хенри Хартевелдт, който се занимава с туристическа индустрия за Atmosphere Research Group.
Авиокомпаниите отдавна търсят начини за намаляване на разходите за производство на храна и съкращаване на времето за приготвяне на храната за стюардесите на борда. В един от известните примери от 80-те години на миналия век Робърт Крандал, тогавашен ръководител на American Airlines, се хвали, че премахването на само една маслина от всяка салата е спестило на авиокомпанията 40 000 долара годишно.
Оттогава разходите и бързината стават по-важни за авиокомпаниите, отколкото вкусът на храната. Превозвачи като Singapore Airlines или Delta може и да имат партньорства с известни готвачи, носители на звезди от Мишлен, но повечето компании предоставят храната си на кетъринг услуги, които могат да я приготвят часове напред.
„Хората са готови да заменят храната за ниски цени. Билетът ви осигурява място. И всичко извън мястото се заплаща“, казва Блейз Уагспак, професор по маркетинг на авиокомпаниите в университета Embry-Riddle Aeronautical в Дейтона Бийч, Флорида.
Таксуването на пътниците за храна на борда на самолета - дори само няколко долара за сандвич, кутия със закуски или чиния със сирене - също е начин авиокомпаниите да спестят от данъци. Таксите за вътрешни полети се облагат със 7,5% федерален акциз, но този данък не се прилага за таксите за багаж и храната на борда, които стават все по-скъпи.
Хайвер и безплатна дъвка
Храната в самолетите съществува от близо век, още от 1920 г., когато стюардесите раздават дъвки на пътниците, за да облекчат налягането в ушите им. Според Smithsonian първите самолети са се тресяли толкова много по време на полет, че храната е била сервирана в хартиени чинии.
В продължение на десетилетия федералното правителство регулира цените на самолетните билети и маршрутите, така че авиокомпаниите се опитват да се отличават с обслужване, храна и лукс, какъвто обикновено си позволяват пътниците на круиз.
До 1978 г., когато авиоиндустрията беше дерегулирана, законът изисквавсеки пътник да получи основно ястие, два зеленчука, салата, десерт и напитка като част от цената на билета.
„Вкусната храна допринася за удоволствието. Тя се приготвя в четири едновременно работещи кухни, където ястията могат да се приготвят за пет минути“, рекламира Pan Am през 1958 г.
През 60-те и 70-те години на 20. век авиокомпаниите рутинно инсталират кухни на борда на самолетите, разположени в небето, и рекламират менютата си, за да привлекат клиенти. Говеждото месо е било бизнес стратегия.
„Авиокомпаниите се конкурираха по отношение на обслужването и удобствата. Обслужването на храната беше основен фокус на конкуренцията, защото възможностите за развлечения бяха по-ограничени. Авиокомпаниите разполагаха с екипи от готвачи, собствени кухни за кетъринг и реклама на храната“, казва Хартевелдт.
С навлизането на дерегулацията авиокомпаниите намалиха цените на билетите. Но за да компенсират загубените приходи, те намалиха и предлагането на храна и други услуги.
Атентатите от 11 септември ускориха намаляването на безплатната храна в самолетите. Авиокомпаниите се сблъскаха с голямо намаление на търсенето и в отговор на това намалиха предлагането на храна по време на полет. Скоро след атентатите United, American Airlines, Delta и други обявиха, че рязко ще намалят предлагането на храна по време на полет.
Continental Airlines е последната голяма авиокомпания, която прекрати безплатното хранене в икономична класа през 2010 г.
В продължение на десетилетия храненето в самолетите беше обект на шеги и критики, но сега то липсва на хората. Малцина експерти от авиоиндустрията смятат, че те ще се върнат скоро в туристическата класа.
Реалността е много различна за пътниците в бизнес и първа класа.
Моли Брандт, която е главен готвач на кулинарните иновации за Северна Америка в компанията за кетъринг, заяви, че „златната ера за храната в авиокомпаниите е тук“.
„Това зависи само от това с коя авиокомпания летите и в коя категория сте. Тя е разделена на класове“, обясни тя.
Ако сте в първа класа на американски полет, например, може да имате избор за обяд между средиземноморска купа, пилешки гърди със сос моджо, ориз с черен боб и плантаини Poblano или паста пене с растително рагу и рикота. За Delta можете да избирате между чийзбургер, агнолоти със спанак и сирене или салата от пушени пилешки гърди с пипер на Hempler.
Няколко авиокомпании дори предлагат хайвер на пътниците от първа класа. Но в наши дни повечето пътници не получават дори безплатна дъвка.