Администрацията на американския президент Джо Байдън очевидно е загрижена, че модерните автомобили, оборудвани с цифрова технология, могат да се превърнат в риск за сигурността, ако идват от Китай или Русия.
Поради това Министерството на търговията на САЩ се изказва в полза на забраната на определен китайски и руски хардуер и софтуер за автомобилния пазар, посочва германското издание „Шпигел“.
Очаква се предложен регламент да забрани продажбата и вноса на превозни средства, оборудвани с технологията в САЩ. Той трябва да бъде приет преди края на мандата на Джо Байдън.
Разгледай онлайн нашите промоционални брошури
Това се отнася особено за системите за автономно шофиране и цифровите комуникационни системи, които са централни за много функции на съвременните автомобили.
Те са важни за телеметрията и често могат да бъдат свързани към интернет чрез Bluetooth или сателит.
Според изявление, публикувано в понеделник от САЩ, „злонамерените противници могат да използват системите за достъп и събиране на най-чувствителните ни данни“.
Друг риск е, че превозните средства „могат да бъдат манипулирани дистанционно, докато пътуват по американските пътища“.
Колко сериозно правителството на САЩ приема въпроса показва и фактът, че няколко високопоставени представители насърчават плана. Министърът на търговията на САЩ Джина Раймондо коментира, че автомобилите днес са оборудвани с камери, микрофони и GPS проследяване.
„Не е нужно много въображение, за да разберете как чуждестранен противник с достъп до тази информация може да представлява сериозна заплаха за националната сигурност на нашия живот и неприкосновеността на личния живот на гражданите на САЩ“, посочва Раймондо.
Съветникът по националната сигурност Джейк Съливан също коментира темата. Според него е необходима „защита на американските граждани, критичната инфраструктура и веригата за доставки на автомобилната индустрия от рисковете за сигурността на автомобилите, свързани с определени страни“.
Администрацията на Байдън издаде в понеделник изчерпателно предупреждение за рисковете от технологията, но първоначално не даде никакви конкретни примери за подобни инциденти, при които вече са възникнали проблеми.
Американските власти изброяват няколко много различни потенциални проблема - защита на данните, шпионаж, национална сигурност и риск от инциденти.
Въпреки че всички те са свързани с дигитализацията на автомобила, колко реалистичен е рискът и кой е изложен на такъв, варира значително, коментира „Шпигел“.
Американският министър на търговията Раймондо оправдава стъпката с безопасността на всички шофьори.
"Обезопасяваме колите си и американския народ“, коментира тя. Теоретично поне всеки водач е засегнат от проблема със защитата на данните. Съвременните превозни средства събират много лични данни, като например маршрутите на движение на собствениците.
Системите за автономно шофиране записват и видеоклипове.
Докато гладът на превозните средства за данни може да е досаден за широката общественост, сценарият, при който чужда държава проследява целево лице чрез колата, е проблем, особено за уязвими хора като агенти.
По-възможна защита тук би била някои американски служители на длъжности, свързани със сигурността, да нямат право да използват китайски превозни средства - точно както американските служители често нямат право да използват TikTok, което принадлежи на китайска компания, посочва „Шпигел“.