Одит на Air India разкрива 51 нарушения на безопасността

Седем от нарушенията, свързани с безопасността, са от най-високо ниво

Снимка: Ройтерс

Редакторски екип Редакторски екип

Публикувано в  21:56 ч. 30.07.2025 г.

Авиационният регулатор на Индия е открил 51 нарушения на безопасността в Air India през изминалата година, като част от годишния одит на авиокомпаниите в страната, съобщава Би Би Си.

Въпреки че не са свързани с катастрофата на Boeing 787 на Air India миналия месец, при която загинаха 260 души, констатациите идват на фона на подновения контрол над авиокомпанията след трагедията.

Седем от нарушенията, свързани с безопасността, са от най-високо ниво, заявиха одиторите, но не предоставиха подробности.

Снимка: Ройтерс

Air India заяви, че авиокомпанията е била „напълно прозрачна” по време на одита на Генералната дирекция за гражданска авиация (DGCA) през юли, който беше част от рутинните проверки за подобряване на системите. Редовните одити са стандартна практика за всички авиокомпании с цел оценка и подобряване на техните процеси, заяви говорител на авиокомпанията. 

„Потвърждаваме получаването на констатациите и ще представим отговора си на регулаторния орган в определения срок, заедно с подробностите за предприетите коригиращи действия“, добави говорителят.

Снимка: Ройтерс

Индийският авиационен регулатор отбеляза 263 проблема, свързани с безопасността, в осем търговски авиокомпании в своя годишен одит, включително 44 констатации от ниво 2 и седем от ниво 1 в Air India. 

Други авиокомпании с значителни констатации са Alliance Air (57), Ghodawat Star (41), Quick Jet (35), IndiGo (23) и SpiceJet (14).

Според Международната организация за гражданско въздухоплаване (ICAO) на ООН, чиито стандарти ръководят индийските одити, констатациите от ниво 1 показват несъответствие, което „намалява безопасността или сериозно я застрашава“.

Снимка: Ройтерс

Това може да доведе до незабавни действия, включително спиране, ограничаване или дори отмяна на разрешителните на авиокомпанията.

Констатациите от ниво 2 са по-малко критични, но все пак са свързани с безопасността – това са несъответствия от страна на авиокомпаниите, които „могат да понижат или евентуално да застрашат безопасността“.

Авиокомпаниите имат до три месеца, за да приложат коригиращи мерки, като този срок може да бъде удължен, ако регулаторният орган одобри плана за действие.

Снимка: Reuters

Подробностите за конкретните пропуски на Air India в последния одит остават неясни. Но правителствен доклад, цитиран от Ройтерс, подчертава неадекватното обучение на пилотите, използването на неодобрени симулатори и лошото разпределение на графиците. 

Според Ройтерс, служителите са отбелязали „повторящи се пропуски в обучението“ на някои пилоти на Boeing 787 и 777, които не са изпълнявали задължителните си задължения за наблюдение.

В отделно изявление DGCA заяви, че провежда редовни одити в рамките на своя „Годишен план за надзор“, за да идентифицира пропуски в безопасността и да стимулира подобрения.

Въз основа на стандартите на ICAO и най-добрите световни практики, тези одити „гарантират спазването на изискванията“ и подобряват дейността на авиокомпаниите като цяло, заяви регулаторният орган.

Снимка: Reuters

„Трябва да се подчертае, че за авиокомпаниите с обширни операции и голям размер на флота по-голям брой констатации при одитите е напълно нормално“, добави регулаторът.

„Обемът и мащабът на техните дейности означават, че такива наблюдения отразяват широтата и дълбочината на техните операции, а не някакви необичайни пропуски. В световен мащаб авиационните регулатори рутинно се сблъскват с подобни модели при големите превозвачи поради разнообразието и интензивността на техните дейности.“

През август 2020 г. полет 1344 на Air India Express се разби, след като излезе от пистата, наводнена от дъждовете, в Кожикоде, като загинаха 21 души.

Десетилетие по-рано, през май 2010 г., полет 812 от Дубай излезе от пистата в Мангалор и се срина в пролом, като загинаха 158 души. Катастрофата на Air India през юни беше третата подобна катастрофа в страната за последните 15 години.

От 2020 г. насам индийските вътрешни превозвачи са докладвали 2461 технически неизправности, според данни на федералното министерство на гражданската авиация.

Последвайте ни за още актуални новини в Google News Showcase

Последвайте btvnovinite.bg във VIBER

Последвайте btvnovinite.bg в INSTAGRAM

Последвайте btvnovinite.bg във FACEBOOK

Последвайте btvnovinite.bg в TIKTOK