„Душа, която остава на Земята, за да тормози живите“ – така в началото на XIX век португалските езиковеди превеждат използваната в днешна Ангола дума „нзумби“. Години по-късно и след преплитане с фолклорните описания на не-мъртвите в различни държави, пред нас в цялата си прелест се изправя съвременното зомби. То е горд представител на група безмозъчни търсачи на бързо угощение с човешка плът, тема на стотици холивудски филми и блокбъстър сериали и владетел на въображението (и кошмарите) на поколения почитатели на хорър романите и техните еквиваленти в киното.

Малко неочаквано, но през последните дни зомбитата прекрачиха с характерната си неуверена походка от измисления свят в нашата реалност. Една на пръв поглед нормална снимка, отразяваща протест, стана причина за стотици материали в световните медии, коментари в социалните мрежи и редица осмиващи колажи. На нея виждаме група от хора, залепили изкривени от гняв лица за стъклените врати на сграда – и то по време на глобална пандемия от ново силно заразно заболяване. И то – на протест срещу мерките, с които властите отчаяно се опитват да спрат разпространението на заразата.

Участниците в кадъра са очевидни поддръжници на Доналд Тръмп – двама от тях носят шапки с името на американския президент. Вижда се и маска на Гай Фоукс – международен символ на анархия и гражданско неподчинение, използван в съвременен контекст първо от „Анонимните“, а след това – от всеки, който е недоволен от нещо, но не е в състояние да артикулира от какво точно.

Тръмпистките символи не са случайни – американският президент налива масло в огъня на недоволството, като призовава гражданите да „освободят“ щатите със сериозни противоепидемични мерки. Съвсем случайно, става дума за щати под контрола на опозиционната Демократическа партия и това, естествено, няма нищо общо с преследване на краткотрайни политически дивиденти от страна на Белия дом…

Фотографията е направена от Джошуа Бикел, който отразявал протест срещу социалното дистанциране в Кълъмбъс, Охайо. Правилно прочетохте – срещу социалното дистанциране. На него е противопоставена „Свободата“, дефинирана през Втората поправка – все по-силно дискусионното разрешение граждани да притежават огнестрелно оръжие (и, в някои съвсем ограничени случаи, да убиват невинни хора с него).

Съединените щати са глобалният епицентър на заразата с COVID-19 с почти 820 хиляди потвърдени случая на болестта. Само в Охайо има почти 14 хил. заразени. Там, както и на много други места из Щатите, беше наложена забрана за излизане, бяха затворени и много бизнеси – единствените мерки срещу болестта в световен мащаб, които дават резултат и забавят темповете на пандемията. Експерти предупреждават, че прибързано „отваряне“ може да доведе до неуправляема криза, при която фирмите ще затворят и без заповед от властта, но и хиляди хора ще умрат.

След публикуването на кадъра мнозина заявиха, че им се струва изключително познат. И има защо – снимката напомня плакати и сцени от редица филми за зомбита. Например, една от първите сцени в сериала „Живите мъртви“, в която главният герой Рик Граймс стига до залостена врата, спираща зомбитата да стигнат до него.

Или пък този плакат на комедийния филм със зомбита Shaun of the Dead, който е почти едно към едно със снимката на Бикел.

Режисьори на хоръри също са съгласни, че прилика има. Том Савини, работил по грима и протезите за филма „Зората на мъртвите“ на Джордж Ромеро от 1978 г. казва, че е най-впечатлен от различните характери на участниците в кадъра. „Зомбитата са всякакви типове хора. В „Зората на мъртвите“ имаше човек с костюм, все едно идва директно от погребален дом. Имаше футболни играчи, клоуни, жена със сватбена рокля. Определено много прилича на „Зората на мъртвите“, признава специалистът.

Майкъл Сатраземис работил като режисьор по „Живите мъртви“ и „Страх от живите мъртви“ признава, че това е сцена от „класически хорър филм“. „Снимката използва разпространеният страх от затворени пространства, клаустрофобията, карайки публиката да се чувства все едно стените се приближават към тях. Сякаш светът се свива. И няма изход“, казва Сатраземис.

Снимка: Reuters

За жалост, обаче, тук не говорим за филм.

Проблемът със зомбитата е, че те не мислят и са неуправляваеми. Имат си извинение – все пак те не са нищо повече от съживени трупове. От биологична гледна точка, поддръжниците на Доналд Тръмп не биха могли да пледират, че са временно лишени от мозък и затова искат отпадане на мерките срещу разпространението на COVID-19. Би трябвало да могат да предвидят какво ще се случи в следствие на действията им… А ако не са способни на такава дълбочина на анализа, то поне следва да очакваме разум от страна на държавния глава на най-мощната страна в света. Или не.

Проблемът със зомбитата е, че те не могат да бъдат управлявани. Дори и за собствени цели. И това съвсем скоро ще стане ясно и на американската администрация, а и на всеки популист по света, който реши да използва пандемията, за да трупа „лесни“ точки.