При пътнотранспортни произшествия през 2013 г. са загинали общо 1,25 милиона души в цял свят, съобщи СЗО.
При пътни катастрофи през 2013 г. са загинали общо 1,25 милиона души в цял свят, а африканските пътища остават сред най-опасните. Това показват данни от разпространен днес доклад на Световната здравна организация, цитиран от Франс прес.
Броят на жертвите остава сравнително стабилен от 2007 г. независимо от растящия брой на населението и на превозните средства, отбелязва СЗО.
Най-много хора загиват по пътищата на Африка - смъртността е 26,6 на 100 000 жители при 9,3 в Европа, сравнително най-безопасният регион.
Смъртните случаи все още са твърде много, коментира данните генералната директорка на СЗО Маргарет Чан. "Пътните катастрофи причиняват неприемливи опустошения, по-специално сред бедните слоеве в бедните страни", посочи тя.
Половината жертви са пешеходци (22 на сто), велосипедисти (4 на сто) и мотоциклетисти (23 процента).
В Африка пешеходците и велосипедистите са 43 процента от загиналите на пътя. Положението се е подобрило в страните, приели закони за поведението на водачите с цел намаляване на основните рискови фактори - скоростта, управлението в пияно състояние, неупотребата на каски, колани и детски седалки.
Според СЗО, максималната скорост в населените места не трябва да надхвърля 50 км в час. Тази препоръка обаче се спазва само в 47 държави с общо 950 милиона население.
При употреба на спиртни напитки младите водачи са по-застрашени от катастрофи, отколкото опитните, погълнали същите количества алкохол, констатира организацията.
СЗО препоръчва приемането на закони за ограничаване на алкохолното съдържание в кръвта до 0,02 г за младите водачи и взелите книжка наскоро. Такива закони са приели вече 21 европейски страни, чийто пример според СЗО трябва да бъде последван в целия свят.
Едва 44 държави с 1,2 милиарда жители имат обаче закони за носенето на каски, отговарящи на най-добрите практики.
105 страни с 4,8 милиарда население имат правила, задължаващи да слагат колани и пътуващите отпред в колите, и тези на задната седалка.
Автомобилите, продавани в 80 на сто от страните по света, не отговарят на базовите норми за сигурност, сочи докладът.
Сигурността по пътищата е сред трайните цели на развитието до 2030 г. До 2020 г. ООН планира да намали двойно броя на жертвите и пострадалите по пътищата, добавя АФП.