Онлайн игра, която кара децата да се самонараняват и даже да отнемат живота си – така в социалните мрежи се коментират видеа със злата кукла Момо, като се наложи даже властите да се включат в осведомителната кампания, насочена към най-малките. Междувременно, родители сигнализират, че и в безобидни на вид филмчета тролове вкарват смущаващи сцени и инструкции за самоубийство.
Куклата с изпъкнали очи Момо заля социалните мрежи на няколко пъти, за последно – преди дни. Твърди се, че през акаунт в „Уатсап” тя отправя предизвикателства към децата със заплахата, че ако не се включат, ще бъдат убити (сюжет подобен на друга придобила легендарен статут игра – „Син кит” – б.р.). Даже и български родители твърдят, че са виждали такива съобщения.
Има и заплашителни видеа в „Ютюб” с неизвестен автор.
Експерти по проверка на данните обявиха т.нар „Момо предизвикателството” за измама, съобщи Би Би Си. Експертите не са открили реални съобщения, които да подканват към самоубийство.
Заради многото информации в медиите, свързани с играта, някои британски училища започнаха да предупреждават родители за опасност от предизвикателството, което карало деца да се самонараняват. Организациите предупреждават, че медийното отразяване е породило порочен кръг и е увеличило страха от фалшивата игра – а това е идеална среда за троловете, които обожават да създават онлайн психоза.
Някои вестници, дори се опитаха да свържат предизвикателството със смъртта на 130 подрастващи в Русия, но информацията не се потвърди официално.
Оригиналният образ на Момо всъщност е на японския художник Кейсуке Аисава, като беше изложен през 2016 г. в галерия „Ванила” в Токио. Няма данни компанията на Аисава да е участвала в създаването или изпълнението на предизвикателството Момо.
Значително по-директна опасност представлява друга тролска шега – в „Ютюб” каналите за детски филмчета се появиха премонтирани епизоди, в които изведнъж се появява мъж, който дава съвети как по-ефективно човек може да отнеме живота си.
Става дума за скеч на известния видеоблогър и почитател на лошите шеги Мръсния Франк (Filthy Frank). Клиповете му са безобидни и по-скоро проява на лош вкус за порасналата аудитория, но са подчертано неприемливи за децата.
За злонамереното съдържание първо е сигнализирано от лекарите в педиатричен родителски блог, а по-късно темата стана централна в основните американски медии. Клипчетата бяха свалени от „Ютюб”, но случаят показа, че видео платформата на „Гугъл” има голям проблем с подбора на съдържанието си, специално предназначено за деца.
Не е ясно какво целят троловете с атаката си срещу най-малките, но в някои посещавани от онлайн вандалите форуми се появиха коментари, че измислените смъртоносни игри и „заразените” с лоши шеги детски филмчета са най-ефективният начин родителите да отделят повече време на децата си, вместо да ги оставят по цял ден пред екрана на таблета.