Meta обяви, че от октомври ще бъде принудена да спре всички политически реклами на своите платформи в Европейския съюз, а причината е в новите регулации на блока, които определи като „неработещи“, предаде БГНЕС, позовавайки се на АФП.
Компанията, собственик на Facebook, Instagram и WhatsApp, заяви, че решението е взето във връзка с влизащия в сила регламент на ЕС за прозрачност и таргетиране на политическа реклама (TTPA). Според Meta новите изисквания водят до значителни допълнителни задължения, които създават „непоносима сложност и правна несигурност“ за рекламодатели и платформи в ЕС.
„Това е трудно решение, което взехме в отговор на предстоящото въвеждане на TTPA. За съжаление, регламентът създава сериозни пречки в процесите и системите ни“, се казва в изявление на компанията.
Meta подчерта, че въпреки ограничението, европейските потребители ще продължат да могат да публикуват и обсъждат политически теми.
Решението на технологичния гигант идва в контекста на нарастващо напрежение между Съединените щати и Европейския съюз относно регулацията на онлайн съдържанието, в чийто център се оказа именно Meta. Главният изпълнителен директор на компанията Марк Зукърбърг многократно е критикувал европейските правила, като в началото на годината обвини Брюксел в „цензура“. По-рано тази седмица Държавният департамент на САЩ определи регулациите на ЕС върху социалните мрежи като „оръловски“.
ЕС обяснява, че новите правила целят повече прозрачност в онлайн рекламата, особено след скандала с Cambridge Analytica от 2018 г., когато стана ясно, че консултантската фирма е използвала неправомерно лични данни на милиони потребители на Facebook за политически цели, включително по време на президентските избори в САЩ през 2016 г. и референдума за Brexit.
Новата забрана ще засегне не само Facebook и Instagram, но и WhatsApp, която досега беше предимно без реклами, но през юни обяви, че ще въведе нови рекламни функционалности в някои свои части.
Meta подчерта, че не е единствената компания, принудена да вземе такова решение. Google също обяви, че ще прекрати политическата реклама в ЕС от октомври 2025 г. поради „значителни нови оперативни предизвикателства и правни несигурности“.
Споровете между Meta и ЕС не са нови. Наскоро Брюксел наложи глоба от 200 милиона евро заради нарушение на правилата за личните данни във Facebook и Instagram, а платформите попаднаха и под разследване по силата на Закона за цифровите услуги (DSA), мащабната европейска регулация за модериране на съдържание.
Обявлението на Meta идва в момент, когато американски представители засилват критиките си към DSA. Държавният департамент на САЩ заяви, че европейските страни осъждат хиляди свои граждани за това, че „критикуват собствените си правителства“, без да уточни конкретни примери.
Юридическата комисия на Камарата на представителите в Конгреса на САЩ нарече DSA „заплаха от чуждестранна цензура“, която принуждава платформите да променят политиките си за модериране на съдържание, приложими и в Съединените щати.
„На хартия DSA изглежда зле. На практика е още по-зле“, посочва доминираната от републиканци комисия в междинен доклад.
Председателят на комисията и твърд съюзник на Доналд Тръмп, Джим Джордан, ще се срещне с европейския комисар по цифровите въпроси Хена Виркунен в Брюксел в понеделник, съобщи говорителят на Европейската комисия Томас Рение.
Европейската комисия отхвърли обвиненията в цензура. „Свободата на изразяване е основно право в ЕС и е в сърцето на нашето законодателство, включително DSA“, подчерта Рение.
Последвайте ни за още актуални новини в Google News Showcase
Последвайте btvnovinite.bg във VIBER
Последвайте btvnovinite.bg в INSTAGRAM
Последвайте btvnovinite.bg във FACEBOOK
Последвайте btvnovinite.bg в TIKTOK