Девет дни след изчезването на пътническия самолет „Боинг 777”, излетял от Куала Лумпур за Пекин с 239 души на борда, малайзийските власти искат дипломатическо разрешение да разследва предположението, че машината може да е минала под радарите и да е достигнала контролирани от талибаните бази на границата между Северозападен Пакистан и Афганистан, предаде БТА.
Според британският вестник „Индипендънт" говорител на авиолинията е изразил надежда, че скоро ще бъде получено разрешение за проучване на тази възможност.
Разследването проучва миналото на двамата пилоти и всички членове на екипажа, търсейки възможни връзки с екстремистки организации. Полицията не е открила такива данни за главния пилот, капитан Захари Шах, отбелязва „Индипендънт". Според френския „Монд" обаче той бил противник на управляващата в Малайзия коалиция.
Проверяват се и данни за 29-годишния пътник Мохд Амри Селамат, работил като инженер по полетите, предаде „Ройтерс”.
Зоната на издирването вече обхваща 11 страни и големи райони от океана, заяви по-рано малайзийският министър на транспорта Хишамудин бин Тун Хюсейн.
Времето, когато е било подадено последното съобщение от пилота, насочва към версията за човешка намеса, пише вестник „Ню Йорк таймс". Подозрителният факт е, че системата за сигнализиране на изчезналия самолет е била изключена преди пилотът да говори с контролната кула. При това той не е съобщил за никакви проблеми, което насочва към варианта за нарочно отклоняване на полета от курса, подчертава изданието.
Усилията на американските институции, включително разузнавателните, да открият изчезналия самолет, са затруднени поради нежеланието на малайзийските власти да приемат мащабна американска помощ. До разследването в Куала Лумпур засега са приети само двама агенти на американското ФБР, подчертава „Ню Йорк таймс".
Пилотите остават в центъра на разследването, пише френският „Монд". Данните показват, че самолетът е направил завой след излитането, което значи, че е бил пилотиран от човек с необходимите умения.
Изданието цитира пожелал анонимност авиационен експерт, който е съобщил, че докато изключването на предавателя на самолета е просто, изключването на системата за изпращане на кодирани данни е много трудно и изисква „прекрасно познаване на апарата".
Все още сме в началото на разследването, смята Антъни Брикхауз, цитиран от „Монд" експерт по въздушната сигурност. „Нямаме много данни: никакъв самолет, никакви отломки, няма много електронни данни, изпратени от машината".