От началото на пандемията културният сектор е един от най-силно засегнатите в световен мащаб. Музеи, галерии и институти в областта на изкуството търпят сериозни финансови поражения заради ограничителните мерки срещу коронавируса – остават без посетители месеци наред. Дори и с държавна помощ, културните средища се борят за оцеляването си.

Един от най-големите музеи за изкуство в света – „Метрополитън“ в Ню Йорк, обмисля да предприеме крайни мерки – да се раздели с част от експонатите си. Въпреки че бяха съкратени 400 работни места, след като ситуацията се влоши през април миналата година, музеят има дупка в бюджета си в размер на 150 млн. долара.  Това е и причината ръководството да организира аукцион с произведения на изкуството.

Както и периодично правят музеите, на кураторите им предстои да оценят произведенията на изкуството в своите отдели и да отсеят кои притежания на музея „Метрополитън“ се дублират или пък са изместени от по-добри и кои рядко или по-вероятно никога не са показвани. Именно те ще отидат на търг.

До скоро музеите можеха да продават произведения на изкуството единствено за да закупят нови такива. Заради пандемията Асоциацията на директорите на музеите за изкуство в Америка реши да смекчи това правило като позволи на музеите да използват приходите от съответни продажби, за да покрият оперативните си разходи за поддръжка на колекциите и заплати на служителите в рамките на следващите две години.

Бруклинският музей и Балтиморският музей на изкуството са сред музеите в САЩ, които вече са се възползвали от промените в правилата за финансови постъпления от продажбата на изкуство и набират успешно финансови средства от аукционите за изкуство. Тенденцията може да напусне пределите на САЩ – „Зютдойчецайтунг“ коментира в свой материал по темата, че подобно развитие не изключено и в Германия.

 „Опасността е че продаването на произведения на изкуството с цел покриване на оперативните разходи може да се превърне в норма, особено ако водещи музеи като „Метрополитън“ последват примера”, предупреди в социалните мрежи бившият директор на музея.

Наследникът му на поста Макс Холейн обясни в интервю пред Националното обществено радио в Америка, че посещаемостта на музея е далеч по-ниска от колкото преди пандемията и ще продължи да е така дори и след като паднат мерките и ограниченията. Поради тази причина Холейн смята, че в тези времена всички варианти трябва да бъдат възможни.

По думите му колекциите все пак ще се обогатят и с нови експонати, но няма да е с темповете, с които това се е случвало преди пандемията.