След срутването на моста в американския град Балтимор се появиха опасения от прекъсвания по световните вериги за доставки, предаде Би Би Си.
Ключовият мост в САЩ се срути след удар от товарния кораб „Дали“, повличайки в реката няколко автомобила. Инцидентът е от вторник сутринта, а спасителите издирват най-малко седем души във водата.
Фокусът сега се насочва към разследването на причината за инцидента. Екип от експерти по транспортна безопасност се опитва да се качи на борда на пострадалия кораб и да възстанови записващото устройство за данни, за да проследи историята в детайли.
Морският трафик през пристанището, който през миналата година е възлизал на повече от 47 млн. тона чуждестранни товари, е преустановен към момента. Пред Би Би Си Марко Форджоне, генерален директор на Института за износ и международна търговия, заяви, че спирането ще има „значителен ефект върху глобалните вериги за доставки“.
„Над 750 000 автомобила и превозни средства са преминали през Балтимор през миналата година. Това са големи американски марки, както и марки от Обединеното кралство и ЕС, от General Motors и Ford до Jaguar Land Rover, Nissan, Fiat и Audi“, казва той.
Това е най-натовареното пристанище в САЩ за износ на автомобили и деветото по натовареност в света.
Форджоне обяснява и че Балтимор е един от големите износители на втечнен природен газ и предупреждава как това ще се отрази на Великобритания и ЕС.
„Около половин милион тона втечнен природен газ напускат Балтимор месечно, така че последиците от случилото се са значителни и ще се проявят преди да успеем да възстановим работата на Балтимор“, казва той.
Освен морския трафик, пристанището на Балтимор е пряко отговорно за около 15 000 работни места и подпомага още близо 140 000.
Редица железопътни и въглищни компании също предупреждават своите клиенти за прекъсване на износа на въглища.
Транспортният министър на САЩ, Пийт Бутигиг, каза по време на брифинг, че „няма съмнение, че инцидентът ще има голямо и продължително въздействие върху веригите за доставки“.
„Твърде рано е да дадем приблизителни стойности за това какво ще е необходимо, за да се разчисти каналът и да се отвори отново пристанището“, каза още той.
Президентът Байдън заяви пред репортери, че американското правителство „ще направи и невъзможното, за да отвори отново пристанището и да възстанови моста възможно най-скоро“, но добави, че процесът ще отнеме известно време.
Точната причина за инцидента все още не е установена. До момента се знае само, че корабът е имал проблеми с електрозахранването и е подал сигнал за бедствие секунди преди сблъсъка. Властите са затворили моста за движение на автомобили, когато са получили сигнала, но няколко превозни средства, които вече са били на моста, са паднали във водата при срутването.
През по-голямата част от вторник продължиха мащабните издирвателни и спасителни операции, като двама души бяха извадени от водата, единият от които е в тежко състояние.
Шестимата души, които остават в неизвестност, са били част от строителна бригада, която през нощта е ремонтирала дупки на моста, съобщиха американските власти.
Морската и пристанищната администрация на Сингапур, под чийто флаг плава корабът, заяви, че сертификатите на „Дали“ са били валидни към момента на инцидента. Те също така казват, че корабът е преминал две отделни инспекции в чужди пристанища през юни и септември 2023 г.