Ако сте потребители на социалната мрежа „Инстаграм“ може би вече сте забелязали, че във вторник, 2 юни, повечето публикации там бяха черни квадрати. Причината – масова онлайн кампания против расизма и в подкрепа на протестиращите след смъртта на Джордж Флойд.
Хаштагът #BlackoutTuesday е използван в „Инстаграм“ от над 28 млн. души по цял свят, които се обединиха срещу расовата омраза, но в същото време предизвика и негативни реакции от страна на активисти и общественици.
Каква е идеята?
Кампанията стартира първоначално като идея сред музикалния и развлекателен бизнес. Редица компании обявиха, че вторник ще бъде ден, в който социалните им канали няма да се обновяват, с изключение на черните квадрати. По този начин бизнесът се надяваше да предизвика дискусия относно расовата омраза на територията на Съединените щати, а и не само.
Много компании, сред които и „Уорнър Брос“ смениха профилните си снимки в социалните мрежи с черен вариант на логата им в знак на протест.
Музикални разпространители спряха продажбите си за един ден, за да се включат в протеста.
Лавина от солидарност
Идеята за #BlackoutTuesday бързо се разпространи сред потребителите в социалните мрежи. Известни личности също се включиха в онлайн протестите.
Певицата Кейти Пери публикува черен квадрат в „Инстаграм“ и написа „В последните дни наблюдавам, слушам и разсъждавам как мога да използвам моята платформа и привилегии, за да помогна“.
„Това е за Джордж Флойд и всички други преди него. Въпреки, че показваме солидарност в социалните мрежи, моля спомнете си, че в Айова, Монтана, Ню Мексико, Южна Дакота, Вашингтон, Индиана, Мериленд, Пенсилвания Айдахо и Роуд Айлънд сега има избори. Гласувайте“, написа водещата Опра Уинфри в „Инстаграм“.
Певицата Риана използва всичките си социални платформи, включително и тези на модните си и козметични марки, за да се включи във виртуалния протест. „Няма да бъдем тихи. Борбата с расовата дискриминация, неправдата и расизма не спира с финансови дарения и подкрепящи думи. Ние сме солидарни с чернокожото население“, пише в страницата на марката „Фенти бюти“.
Неочакваните негативи от кампанията
С над 28 млн. публикации в „Инстаграм“, които са пуснати с хаштагове #BlackoutTuesday и #BlackLivesMatter дойде и лавина от негативни коментари от активисти.
Вторият хаштаг, който се използва масово в Съединените щати в борбата за равноправие между чернокожи и бели, най-често се използва от НПО-та. Благодарение на него всички, които искат да участват в протести или в кампании за набиране на средства получават важна информация в социалните мрежи за организацията.
Заради масовото използване във вторник, обаче, тази информация беше избутана от публикациите за солидарност и на практика стана недостъпна за всички, които искат да се включат.
Актрисата Ема Уотсън пострада най-много от използването му. В своя „Инстаграм“ профил тя публикува общо три черни квадрата, а почитателите й се обърнаха срещу нея. Много от хората коментираха, че вместо да задръства социалните мрежи, Уотсън може да направи дарение или да използва влиянието си, за да помогне.
Актрисата и активист беше принудена да публикува официално изявление след лавината от негативни коментари по повод поста й.
„Докато като отделни индивиди се опитваме да бъдем анти-расисти вътрешно, всъщност трябва да работим по това външно. Трябва да преборим институционалния и структурен расизъм около нас. Аз все още уча много начини, по които несъзнателно оказвам подкрепа на расистката система. Виждам вашият гняв, тъга и болка. Няма как да знам какво изпитвате, но това не означава, че няма да се опитам да разбера“, написа актрисата.
Чернокожи активисти благодариха за глобалния интерес към онлайн проявата на солидарност, но призоваха да не се използва хаштагът #BlackLivesMatter в социалните мрежи, за да не се размива информацията за движението.