Да учиш или да оцелееш? Такъв избор стои пред децата в Украйна. Повече от месец те живеят в постоянен страх и стрес. На по-безопасните места децата започнаха да се връщат към учебния процес.
От самото начало на войната всяко училище в Украйна действа според ситуацията и взима подходящи решения.
В село Криничне всички бяха изпратени за пролетна ваканция и след това продължиха обучението си онлайн. В първите дни в образователния процес се включиха и деца преселници от други региони на Украйна.
В момента има заповед на Министерството на образованието как да се свързват и присъединяват тези деца, които са дошли от горещите точки, където е невъзможно да се организира процесът дори онлайн, към онези региони, където е относително спокойно.
„Около 30 деца са напуснали страната, но почти всички се включват в учебния процес, ако има интернет връзка. И към тях се присъединиха около 15 нови деца“, разказва Вера Меншенина, директорка на училище.
„Спомням си първия ден, когато започна войната, беше дистанционно. Седнах пред монитора и се притеснявах, сякаш преподавах първия си урок в живота. И сега си спомням, имам същата тръпка. И децата бяха със същото очакване. Започвах урока си и завършвах със същата фраза. Че трябва да вярваме, че всичко ще бъде наред. Защото вярата е единственото ни оръжие“, казва Мария Демирова, която е главен учител по учебно-възпитателна работа.
По време на уроците учителите се опитват да не говорят за войната, да не правят прогнози, да избягват трудни теми за детската психология, но по един или друг начин ги докосват - в уроците по история, когато говорят за историята на църквите в Чернигов или Харков и които вече са разрушени от окупаторите.
„Много е трудно да се обясняват такива неща на децата, да се говори за много обикновени неща. Като преподавател по право разказвах на децата за нормите на международното право, за суверенитета на държавата, за правото на живот, много е трудно да се разказва отново за това днес“, споделя директорката Вера Меншенина.
Децата, които четат за войната, не от страниците на учебниците по история, а от новините, виждат нейните прояви със собствените си очи, не могат да останат същите.
Важен е и въпросът за завършилите и кандидатите. Краят на учебната година е съвсем близо, а няма време и възможност за подходяща подготовка. При какви условия ще влизат в университети и какви са предпочитанията на децата?
„Днес не можем да предвидим как ще бъде независимото външно оценяване, но се подготвяме да го направим. Вероятно през юли ще има тест, осигурен технически, с максимална прозрачност на процедурата, но все още не знаем, как ще бъде“, обясни Меншенина.
Броят на децата, постъпващи в университетите на чужди държави - Полша, Чехия, България, ще се увеличава, смята още тя.
Децата продължават да живеят, да мечтаят и да учат. Да учат, за да оцелеят, за да имат бъдеще, което сега за тях е сякаш в мъгла.