Войната в Украйна и отказът от подновяване на зърнената сделка принудиха логистиката около износа да потърси нови възможности.
Нахлуването на Русия силно ограничи традиционния канал за износ на украинско зърно през Черно море, което наложи износ по суша през съседните на Украйна държави. Тази промяна засегна производителите в Полша, Унгария, Румъния, Словакия и България, които временно наложиха забрана за вноса на украинско зърно, а след преговори с ЕК бе разрешен транзитът.
Преди да бъде убит при руски ракетен удар миналия юли, главният изпълнителен директор на една от най-големите украински компании за износ Олексий Вадатурски реши, че ще изгради експортен маршрут през река Дунав, който ще бъде по-сигурен от несигурния износ по море по време на война.
В продължение на 15 години компанията е инвестирала по поречието на Днепър, където имала освен кораби и собствена корабостроителница. Всичко това е заличено след разрушаването на язовир Каховка.
Решението от 2022 година да инвестира и да пренасочи износа през Дунав спасява компанията от фалит. През февруари 2022 г. износът ѝ през Дунав е 190 хил. тона за февруари, а до август се увеличава до 250 хил. тона. Общо компанията изнася 1,2 млн. тона от пристанището в украинския дунавски град Измаил за година.
„Има няколко неща, които спасиха компанията от фалит. Едното нещо е решението на баща ми да построи този терминал, защото можехме да планираме нещата, можехме да продаваме стоките“, обясни Андрий, синът на Олексий Вадатурски.
Той призна, че Дунавският маршрут, по който инфраструктурата е по-слабо развита, е по-скъп от Черно море, но е по-сигурен.
Въпреки всичко компанията е изнесла двойно по-малко количество спрямо за последната година, спрямо годината преди войната. Фирмата е третият или четвъртият най-голям износител в Украйна.