Подтикнати от нарастващото глобално търсене на въздушни пътувания, емисиите от авиацията през последните десетилетия нарастват по-бързо от тези от железопътния, автомобилния и морския транспорт. Решенията за обръщане на тенденцията са бавни.
Устойчивото авиационно гориво, което може да намали емисиите по време на полет с 80%, когато се произвежда и използва правилно, би могло да представлява две трети от намалението на емисиите, необходимо на авиацията, за да постигне целта си за нулеви нетни емисии до 2050 г., пише Си Ен Ен.
Но то е в недостиг и в най-добрия случай ще представлява само 0,53 % от цялото използване на реактивно гориво през 2024 г., което е далеч от нивата, необходими за постигане на ефект.
Докато авиокомпаниите и регулаторните органи се борят за идеи за декарбонизация на индустрията, някои инженери предполагат, че е необходим изцяло нов тип форма на самолета, за да се спестят големи средства от потреблението на гориво и съответно от емисиите.
Това означава, че се премахва традиционният дизайн „тръба и крило“, който е бил в основата на търговската авиация в продължение на 100 години, в полза на нещо, наречено „смесено тяло с крило“, при което площта на крилото заема голяма част от фюзелажа и създава самолет с характерен външен вид.
През 2020 г. „Еърбъс“ създаде демонстрационен модел на смесено крило в малък мащаб с дистанционно управление, за да изпробва дизайна, който според компанията може да спести до 20% гориво. През 2023 г. базираната в Калифорния компания JetZero обяви плановете си за самолет с подобен дизайн, с капацитет за над 200 пътници и има амбициозната цел да влезе в експлоатация до 2030 г.
„Пазарът на тесни каросерии, в който точно се вписва Horizon, ще бъде най-големият пазар през следващите 20 години“, казва Алексей Матюшев, главен изпълнителен директор и съфинансист на Natilus.
„С всички предизвикателства, които според мен има индустрията, за първи път в историята смятам, че има възможност да се създаде еквивалент на Boeing или Airbus.“
Ново изживяване за пътниците