Технологичният гигант „Гугъл” няма да лицензира нови мобилни устройства за турския пазар без значение от производителя им, предаде „Ройтерс”. Причината е сблъсък на компанията с местната комисия за защита на конкуренцията.

„Гугъл” отнесоха глоба в размер на 17,4 млн. долара през септември след оплакване на руснаците от „Яндекс”, че смартфоните с одобрения от американската компания вариант на операционната система „Андроид” са с фиксирана услуга за търсене в интернет и потребителите нямат начин да я променят. В последствие комисията наказа компанията с още по 0,05% от дневния оборот в рамките на 60 дни с намерението при неизпълнение да наложи още по-строга санкция.

„Информирахме нашите бизнес партньори, че няма да можем да работим с тях по нови телефони за турския пазар”, казват от „Гугъл” в официално съобщение по темата. В него се твърди, че съществуващите в момента устройства ще останат на пазара и приложенията им ще работят нормално. Според специализирания сайт „Джи Ес Ем Арена”, обаче, е възможно обновленията по сигурността за смартфоните и таблетите да бъдат спрени.

На теория, „Андроид” е проект с отворен код и на базово равнище може да работи без лиценз от „Гугъл”. През последните години, обаче, компанията постепенно замени ключови компоненти със свои собствени и без тях смартфонът остава с функционалности на равнище от преди няколко технологични поколения.

Това може да се компенсира от производителя (със създаване на собствени приложения за телефония, съобщения, електронна поща и със собствен магазин за програми и игри) или чрез качване на независими от „Гугъл” разработки, но на практика качеството на подобни решения варира от незадоволително (както е при „Хуауей” след оставането им без лиценз под натиск от Белия дом) до абсолютно неприемливо и опасно за безопасността на данните на потребителите (както е при голям процент от „безименните” китайски устройства на съмнително ниски цени).

„Гугъл” е обект и на друго разследване в южната ни съседка, като то е свързано с поведението на компанията на рекламния пазар.