Гражданска инициатива призовава да се забрани използването на лични автомобили в централната част на Берлин. Кампанията е дело на групата „Берлин Аутофрай“, която успя да инициира петиция и да събере 50 000 пописа, съобщава британското издание „Гардиън“. Това е първата стъпка, която е необходима, за да се проведе референдум, който може да създаде най-голямата градска зона без автомобили в света.

Предложението включва ограничаване на моторните превозни средства в рамките на 88 кв. км централна градска площ. Изключение ще се прави за хората, които се нуждаят от тях за работата си или са с ограничена подвижност, както и за службите за спешна помощ. Всички останали ще имат право да пътуват до 12 пъти на година с автомобил под наем, ако например им се наложи да се преместят.

"За да постигнем целите на федералното правителство за емисиите от транспорта, през следващата година ще трябва около половината от автомобилите да станат електрически. Това очевидно няма да се случи - в момента само 1,3 % от автомобилите в Германия са такива. Единственото решение е да се намали количеството на шофиране, което се извършва, а не само да се промени начинът, по който се шофира", коментира пред изданието Ник Кестнер, участник в кампанията.

Той разказва, че наскоро Федералното министерство на околната среда е направило проучване, при което 91% от хората са заявили, че биха били по-щастливи без кола и че само една трета от берлинчани действително имат такава.

Според доклад от 2014 г., поръчан от регионалния парламент на Берлин, 58% от пространството за движение е предназначено за автомобили, въпреки че само една трета от пътуванията по берлинските улици се извършват с такъв тип превозно средство. В същото време само 3% е отделено за велосипеди, a с тях се осъществява 15% от придвижването. 

Берлин се приема за един от най-приятелски настроените към велосипеди градове, но мястото, което е отредено за тях, е 20 пъти по-малко от това за автомобилите.

„Искаме хората да могат да спят с отворени прозорци, а децата отново да могат да играят на улицата. А бабите и дядовците да могат да карат безопасно велосипедите си и да имат достатъчно пейки, на които да отдъхнат.", коментира Нина Нобле ,една от основателките на инициативата.

Кампанията прилага формата на пряка демокрация, която е част от германската конституция. До момента тя е успяла да изпълнила първия етап, като е събрала 50 333 подписа, при нужни 20 000, и с увереност продължава към следващите.

При предишна подобна инициатива за референдум, свързан със закона за мобилност и нуждата на велосипедистите, не се е стигнало до третия етап на обществено гласуване, защото правителството е приело предложения закон още след втория етап на процеса.  

Новото предложение трябва да извърви дълъг път, но дава надежда за радикална трансформация на пътното пространство в Берлин, обобщава "Гардиън".