Ръководителят на глобалната търговска политика на САЩ Робърт Лайтхайзър обяви, че планира налагането на нови мита на европейски алкохолни производители. Това ще увеличи цените на продукти като британския джин и немската бира на американския пазар с 25%.
Администрацията на Доналд Тръмп използва митата, за да влияе основни индустрии в САЩ и ЕС. С допълнителното оскъпяване производителите на вино в Калифорния и дестилериите за уиски в Кентъки, например, ще бъдат подпомогнати, а конкурентите им отвъд Океана – ощетени, пише „Блумбърг“.
Пазарът на алкохолни напитки в Западна Европа е на стойност 332 млрд. евро, а този в Източна Европа – 92 млрд. евро, показват данни на „Статиста“. Пазарът за алкохолни напитки в ЕС е най-големият за американските продукти. Той обаче страда от политическите решения.
Износът на уиски в САЩ, например, е пострадал с над 335 милиона долара, след като Тръмп започна търговската война с Европа. Страните от ЕС следват стратегията „око за око, зъб за зъб“, според която отвръщат с равни по размер такси в съответните сфери.
Освен самите производители на спиртни напитки, алкохолната индустрия ангажира много други бизнеси – от фермерите, които отглеждат суровината през логистичните фирми до заведенията.
Въпреки че налагането на мита между двата световни пазара започна преди две години, плановете, въвеждани сега, засягат индустрии, които пострадаха сериозно и по време на пандемията. Притесненията на анализатори и собственици на бизнеси в индустрията са, че оскъпяването на вносния алкохол ще доведе до още по-висока безработица, особено за младежите, и фалити на по-малки предприятия.
Общото между дестилериите и производителите на самолети
Причината за натиска на САЩ над ЕС е опитът за приключване на спор в Световната търговска организация (СТО) заради нелегално субсидиране на „Еърбъс“ от Брюксел отпреди 15 години. Аналогичен казус има и отвъд Океана с разследване за държавна помощ за „Боинг“. Към момента няма изглед за споразумение, след като САЩ са отхвърлили три предложения на Брюксел за последните две години.
Въпреки това потърпевши са съвсем различни сектори като производството на скоч уиски и пивоварството.
Новите мита ще са част от общия план на стойност от 3,1 милиарда долара и вероятно ще встъпят в сила през септември. Дотогава е и срокът СТО да вземе решение дали ЕС може да наложи мита на американски стоки за 11,2 млрд. долара, като отплата за нерегламентираните субсидии, насочвани към „Боинг“.
Накрая губещи ще са всички – както американските, така и европейските участници в бизнеса със спиртните напитки. За авиопроизводителите така или иначе ситуацията към момента е достатъчно тежка с пандемията, която на практика срина въздушния транспорт и фалира огромно количество превозвачи.