Европейският парламент поиска сам да решава къде и кога да провежда срещите си, се казва в резолюция, която беше приета в сряда.

Парламентът ще започне процедура за преразглеждане на договора за Европейския съюз и да предложи необходимите промени, които да му позволят да решава самостоятелно относно местоположението на седалището си и вътрешната организация на дейността. ЕП ще бъде „по-ефективен, евтин и екологичен, ако се намира само на едно място“, се казва в текста, цитиран от пресслужбата на парламента.

„Непрекъснатата ежемесечна миграция между Брюксел и Страсбург се превърна за повечето граждани на ЕС в негативен символ (...), особено в момент, когато финансовата криза доведе до сериозни и болезнени съкращения на разходите в държавите членки“, се подчертава в резолюцията, която бе одобрена с 483 „за“, 141 „против“ и 34 въздържали се.

Парламентът се ангажира да започне обикновена процедура по преразглеждане на Договорите и да предложи необходимите промени, „за да се позволи на Парламента да взима решение относно местоположението на седалището си и вътрешната си организация“.

По силата на Договора за Европейския съюз (ДЕС), Парламентът може да представя предложения на Съвета за изменение на договорите за ЕС.

Според Договора за функционирането на Европейския съюз (ДФЕС) седалището на институциите на ЕС се определят с „общо съгласие от правителствата на държавите членки“. Протокол № 6 към Договорите пише, че „Парламентът е със седалище в Страсбург“, където се провеждат 12 месечни пленарни заседания.

Резолюцията отбелязва, че допълнителните годишни разходи, произтичащи от географската разпръснатост на Парламента (между Брюксел, Люксембург и Страсбург) варират между 156 милиона евро и 204 милиона евро — това включва допълнителните разходи за Страсбург, които възлизат на 103 милиона евро. Общата стойност на трите работни места представлява около 10% от годишния бюджет, се казва още в текста. (Емисиите на въглероден диоксид, свързани с придвижването от и до трите работни места се оценяват на между 11 000 и 19 000 тона).

Работата при сегашните условия налага допълнителни разходи за пътуването до другите институции на ЕС, включително и за журналистите, заявиха депутатите. Депутатите подчертаха, че ще бъде необходимо да се постигне подходящ компромис, при който съществуващите сгради на Парламента да продължат да се използват.

Депутатите призоваха Бюрото на ЕП (органът, който взема решения за персонала, административните и организационни въпроси) да поръча на Евробарометър, или на друга подобна професионална организация за изследване на общественото мнение, да проведе до 1 януари 2014 г., проучване на мнението на гражданите на ЕС относно перспективата за поддържане на три работни места на Парламента, с конкретно позоваване на финансовите, екологичните и свързаните със загуба на ефективност параметри при подобна организация на работата.