Шефът на Ал Кайда Осама бен Ладен разчиташе на видео- и аудио записи, правени в отдалечени укрития, изпращани на международни телевизионни мрежи от негови привърженици, за да поеме отговорността за атентатите от 11 септември.
Днес "Ислямска държава" (ИД), най-изявената терористична заплаха за Запада, спонсорира своя собствена информационна агенция, произвеждаща 24-часов цикъл от новини с помощта на мобилните технологии, съобщи агенция Блумбърг.
Групата заяви отговорността си за атентатите във вторник в Брюксел чрез агенцията, огласявайки информации на английски език и след това на арабски в журналистически стил, без изображения или изявления от своя лидер. Осведомени за значението на пропагандата на самото дефиниране като борец в неравна борба, агенцията съобщи, че атаките са били част от една по-широка война с международна коалиция.
Информационната агенция е опит за отнемане на „информационното господство“ на враговете, каза Чарли Уинтър, известен анализатор, който проучва ислямисткия екстремизъм в университета на щата Джорджия в Атланта. Агенцията на ИД е наречена на сирийския град, споменат в древно пророчество като място на апокалиптична победа над неверниците.
„Използва се на първо място като част от една по-широка пропагандна стратегия, на второ място за тактически и стратегически придобивки“, каза още Уинтър.
Групировката се „стреми много към подаването на централизирани послания“. Информационната агенция изпраща преглед на печата и информации през платформата WorldPress, но сега използва криптирана технология за избягване на все по-сериозното наблюдение на социалните медии.
За първи път се появява в края на 2014 г., когато ИД се опитваше да превземе северния сирийски град Кобани от кюрдските му защитници, което беше част от офанзивата, целяща групировката да установи контрол върху големи участъци територия и в съседен Ирак. Агенцията е използвана от ИД, за да огласи поемането на отговорност за няколко престрелки миналата година в Сан Бернардино, Калифорния.
Агенцията играе водеща роля в бързото придвижване на пропагандната машина на ИД отвъд баража от коментари на привърженици в социалните медии. Тя предава информации за събития от Либия и Ирак до Филипините, на арабски, английски, френски и руски език.
Въздържа се от публикуване на видеозаписи на обезглавявания и други графични образи от дейността на Ислямска държава, а подава по-лукави съобщения, такива като наричане на самоубийствените атентати „мъченически операции“.
В ръководния ешелон на ИД на агенцията се гледа като на „спомагателен“ медиен екип, казва Аймен Джауад ал-Тамими, учен на намиращия се във Филаделфия Форум Близък изток. Агенцията проследява конфликта и предоставянето на услуги в провинциите, контролирани от групировката, но без да е маркирана със символи на ИД. „Те са част от ИД, част от медийната стратегия“, допълва той по телефона и уточнява, че не е известно кой оглавява операцията и откъде. Информационната агенция има и приложение, наречено Arawi (разказвач – бел. ред.).
Ислямска държава също така е възприела нови начини за комуникация с привържениците си, включително чрез криптирани услуги. Може би изместването на пропагандата на ИД на други платформи е резултат от ограничителните мерки на високотехнологични компании.
Групировката беше „много силна“ в Туитър, докато сайтът не предприе мерки за ограничаване на присъствието й, казва Скот Стюарт, вицепрезидент по тактически анализи в базираната в Остин, Тексас фирма за стратегически консултантски услуги Стартфор.
Някои предишни опити на ИД за създаване на медийни портали се провалиха с привличането на необходимия на джихадистите последователи, както стана с опита за създаване на социалната мрежа с името Kilafahbook. Но ислямските екстремисти продължават да се стремят към новите технологии в сферата на комуникациите. След атентатите в Брюксел ИД призова „братята в Белгия“ да използват кодирането и да стоят встрани от социалните медии.
Разузнавателните служби нямаха никакъв успех за засичане на електронните комуникации преди подготовката на атентатите в Брюксел, или преди четири месеца в Париж.