Вторият по големина град в Гърция, Солун, ще открие новия си метрополитен след дългогодишно чакане. Археологически открития, направени по време на строителството, забавяха проекта в продължение на две десетилетия.

9,6-километровата встъпителна първа линия ще бъде официално открита на 30 ноември, използвайки влакове без машинисти и врати на платформата.

„Този проект предлага забележително съчетание на древното и модерното, като интегрира археологическото наследство с инфраструктурата на метрото“, заяви министърът на транспорта и инфраструктурата Христос Стайкурас пред репортери по време на обиколка на метрото.

Строежът започва сериозно през 2003 г. и открива съкровищница от антики в огромни изкопи под гъсто населения град с милион жители.

Прокарването на тунелите следва древните търговски пътища през центъра на пристанищния град, който е бил обитаван от древни времена.

Разкрити са пътна артерия от римската епоха, древногръцки погребения, водопроводни и дренажни системи, мозайки и надписи, както и десетки хиляди артефакти от векове, включително през византийското и османското владичество.

За да се запазят древните открития, се наложило тунелите да бъдат пробити на по-голяма дълбочина от първоначално планираната, което довело до допълнителни разходи и забавяния.

Ключови части от намереното са изложени по протежение на подземната мрежа от 13 станции, включително участък от облицованата с мрамор римска улица на централната станция Венизелу.

„Проектът се сблъска със значителни закъснения и много предизвикателства, включително над 300 000 археологически находки, много от които сега са изложени на различни станции по главната линия“, каза Стайкурас.

Метрото в Солун е замислено преди повече от век и завършването му е посрещнато с тихо учудване от жителите, които години наред използваха проекта като повод за бюрократични забавяния и неизпълнени обещания.

Правителствени служители заявиха, че стойността на метрото досега е достигнала 3 милиарда евро (3,1 милиарда долара) за завършената първа линия на метрото и по-голямата част от втората линия, която в момента се изгражда и трябва да бъде завършена след една година.

Строителният консорциум е съставен от гръцката Aktor, италианската Webuild и японската Hitachi Rail.

Последвайте ни за още актуални новини в Google News Showcase

Последвайте btvnovinite.bg във VIBER

Последвайте btvnovinite.bg в INSTAGRAM

Последвайте btvnovinite.bg във FACEBOOK