Безспорно социалните мрежи дават трибуна на всеки, който иска да каже нещо съществено… или пък не толкова важно. Пример за това са услугите на „Фейсбук“, „Туитър“, "Снапчат", „ТикТок“ и т.н. Буквално всяка година се появява нова платформа или радикално различна функционалност на някоя от съществуващите... и всички "скачат" при нея.

През последните седмици обаче светът говори за „революция“ в социалните платформи. Мобилното приложение Clubhouse се превръща в глобален феномен.

Това е т.нар. услуга за „отворена дискусия“, в която потребители от целия свят, с различни интереси и професии, могат свободно да обсъждат помежду си дадена тема в отделни „стаи“. Приложението е създадено от двамата предприемачи Поул Дейвисън и Рохан Сет през април 2020 г.

Clubhouse е изтеглено близо 4 млн. пъти, спрямо едва няколко хиляди месец след създаването си, пише „Ню Йорк Таймс“.

Уловката – достъпно е само за потребителите на Apple устройства. Освен това действа на принципа Invite only, което ще рече, че само поканени хора от вече съществуващи потребители могат да се присъединят. Това даде надежда на нов тип пазар – „Продавам покана за Clubhouse”. Цените стигнаха до близо 100 долара.  

Цифрите – За краткото си, едва 11-месечно съществуване, приложението е оценено на 100 млн. долара през декември 2020 г. На 21 януари 2021 г. Clubhouse вече струва 1 млрд. долара. За съжаление на мнозина, компанията все още не е на публично предлагане и нейните акции остават „заключени“.

Снимка: Reuters

Очаквано, започнаха и дискусии затова дали приложението е следващата вълна в социалните мрежи, която обаче, предвид огромните възможности за комбиниране на видео, текст и снимки, не връща потребителите в „ерата на само аудио“. Мнозина експерти смятат, че Clubhouse е бъдещето.

Предприемачи, сенатори и телевизионни звезди вече са част от Clubhouse. Сред тях са собственикът на Facebook Марк Зукърбърг,  собственикът „Тесла“ и „СпейсЕкс“ Илон Мъск, актрисата Линдзи Лоън, водещата Опра Уинфри, музикантите MC Hammer и Джон Майър, инфлуенсъри от социалните мрежи TikTok и YouTube, както и сенаторът от Демократическата партия Тим Кейн.  

Снимка: Reuters

Преди дни Мъск покани руския президент Владимир Путин да се присъедини. От Кремъл нито приеха, нито отхвърлиха предложението, но определиха идеята като „интересна“. Предприемачът обеща и рапърът (и кандидат-президент...) Кание Уест да влезе в някоя от стаите.

Мащабите на приложението повдигнаха и въпроси за сигурността на личните данни, за свободата на изразяване, но и за търсенето на отговорност от казаното. Вече има оплаквания за вербален тормоз и разпространение на фалшиви новини. В един от случаите потребител е отричал пандемията от коронавируса и е призовавал хората да не се ваксинират.

Снимка: Reuters

Регулатори в Германия и Италия вече питат дали политиките на Clubhouse за личните данни са в разрез с европейските стандарти и закони. А в Китай достъпът до приложението беше забранен след появата на стаи, критикуващи политическата обстановка в страната.

За близо година Clubhouse струва над 1 млрд. долара. Дали успехът му занапред е гарантиран – времето ще покаже.