Най-интересният от години насам международен авиосалон беше открит днес на парижкото летище „Бурже”. Събитието, което е своеобразна „витрина” на постиженията в авиационната индустрия, за първи път от 6 години ще бъде и с руско участие, а освен това и ще зададе тенденциите на пазара за пътнически самолети след фиаското на „Боинг” и катастрофите с новия модел „737МАКС-8”, съобщават световните агенции.
С интерес ще се следят и презентациите на разработките в областта на кибероръжията, високоточните системи и другите перспективни проекти.
Именно с представянето на модел на нов френско-германски изтребител и подписването на договор за развитието му ще започне същинската част от авиосалона. Той е алтернатива на лансирания от САЩ по линия на НАТО F-35. Вашингтон може да се лиши от още един потенциален купувач на новия си изтребител – Турция, която обяви намерението си да се сдобие с руски зенитно-ракетни комплекси.
В отговор южната ни съседка представи на изложението макет в реални размер на боен самолет от пето поколение. „Те Еф – Екс” прилича на аналозите си от САЩ и Русия – F-35 и Т-50, като от Анкара са категорични, че притежават нужните технологии, за да разполагат с конкурентоспособен разработен „у дома” изтребител, който да се използва през следващите десетилетия.
Друг политически сюжет с проекция на изложението ще е задочният сблъсък между САЩ и Иран, който се изостри през миналата седмица след нападения срещу танкери с неясен извършител и обвинения от Вашингтон към Техеран.
Едно голямо завръщане
От началото на кримската криза през 2014 г. Русия не участваше в този тип изложения с изключение на пътническия „Сухой Суперджет 100”, който обаче беше представян от компании от трети страни.
Гигантският самолет-амфибия „Бериев Бе-200Чс” ще сложи край на бойкота. Машината, предназначена за борба с пожари ще направи демонстрация и ще е достъпна за оглед на земята. Пазар за този тип машини има в Южна Европа, където горските пожари всяка година поглъщат милиони декари в труднодостъпни райони. Самолетът може освен това да се използва за санитарен и товарен транспорт.
Бойната авиация на Руската федерация няма да прави демонстративни полети около Париж, но посетителите ще могат да разгледат мащабни модели на новия изтребител Су-57 (Т-50), Су-32, Су-35, палубния МиГ-29К, СУ-30СМ, учебно-бойния Як-130, Як-152.
За първи път от 1989 г. Русия ще покаже и вертолет за гражданската авиация – многоцелевият „Ансат” във ВИП и в санитарен вариант на оборудване.
Тежък удар за „Боинг”
Американският авиопроизводител „Боинг” пристигна на „Бурже” след няколко месеца, белязани от (буквално) катастрофалния старт на авиолайнера „Боинг 737МАКС-8”. Проблем в системата за управление доведе до две авиокатастрофи със стотици жертви и спиране на полетите с всички останали самолети от модела и постави компанията в сложно положение.
То стана още по-сложно, след като стана ясно, че „Дженерал Електрик” няма да може да достави навреме двигателите за новия „Боинг 777Х”, който ще е най-големият двумоторен пътнически самолет в света. Причина за изпуснатия срок са открити при изпитанията неочаквани износвания на компоненти, които сега ще трябва да бъдат препроектирани.
На този фон, европейският производител „Еърбъс” изкара на пазара нов самолет от успешното семейство на „А320нео” – „Еърбъс А321 Ек Ел Ер”. Той е с голяма далечина на полета – до 4700 морски мили, и така ще може да се бори в категория, до момента „владение” на много по-големи и скъпи машини. Вече има предварителни поръчки.
Според анализатори, традиционната битка между „Еърбъс” и „Боинг” за многомилиардния граждански авиопазар тази година ще е с по-малки мащаби, тъй като глобалната икономика се забавя, търговските отношения между големите държави като САЩ и Китай се изострят, а и геополитическата сигурност е разклатена на много места по света.