Най-интересният от години насам международен авиосалон беше открит днес на парижкото летище „Бурже”. Събитието, което е своеобразна „витрина” на постиженията в авиационната индустрия, за първи път от 6 години ще бъде и с руско участие, а освен това и ще зададе тенденциите на пазара за пътнически самолети след фиаското на „Боинг” и катастрофите с новия модел „737МАКС-8”, съобщават световните агенции.

С интерес ще се следят и презентациите на разработките в областта на кибероръжията, високоточните системи и другите перспективни проекти.

Снимка: EPA

Именно с представянето на модел на нов френско-германски изтребител и подписването на договор за развитието му ще започне същинската част от авиосалона. Той е алтернатива на лансирания от САЩ по линия на НАТО F-35. Вашингтон може да се лиши от още един потенциален купувач на новия си изтребител – Турция, която обяви намерението си да се сдобие с руски зенитно-ракетни комплекси.

В отговор южната ни съседка представи на изложението макет в реални размер на боен самолет от пето поколение. „Те Еф – Екс” прилича на аналозите си от САЩ и Русия – F-35 и Т-50, като от Анкара са категорични, че притежават нужните технологии, за да разполагат с конкурентоспособен разработен „у дома” изтребител, който да се използва през следващите десетилетия.

Снимка: Reuters

Друг политически сюжет с проекция на изложението ще е задочният сблъсък между САЩ и Иран, който се изостри през миналата седмица след нападения срещу танкери с неясен извършител и обвинения от Вашингтон към Техеран.

Едно голямо завръщане

От началото на кримската криза през 2014 г. Русия не участваше в този тип изложения с изключение на пътническия „Сухой Суперджет 100”, който обаче беше представян от компании от трети страни.

Гигантският самолет-амфибия „Бериев Бе-200Чс” ще сложи край на бойкота. Машината, предназначена за борба с пожари ще направи демонстрация и ще е достъпна за оглед на земята. Пазар за този тип машини има в Южна Европа, където горските пожари всяка година поглъщат милиони декари в труднодостъпни райони. Самолетът може освен това да се използва за санитарен и товарен транспорт.

Снимка: iStock

Бойната авиация на Руската федерация няма да прави демонстративни полети около Париж, но посетителите ще могат да разгледат мащабни модели на новия изтребител Су-57 (Т-50), Су-32, Су-35, палубния МиГ-29К, СУ-30СМ, учебно-бойния Як-130, Як-152.

За първи път от 1989 г. Русия ще покаже и вертолет за гражданската авиация – многоцелевият „Ансат” във ВИП и в санитарен вариант на оборудване.

Тежък удар за „Боинг”

Американският авиопроизводител „Боинг” пристигна на „Бурже” след няколко месеца, белязани от (буквално) катастрофалния старт на авиолайнера „Боинг 737МАКС-8”. Проблем в системата за управление доведе до две авиокатастрофи със стотици жертви и спиране на полетите с всички останали самолети от модела и постави компанията в сложно положение.

То стана още по-сложно, след като стана ясно, че „Дженерал Електрик” няма да може да достави навреме двигателите за новия „Боинг 777Х”, който ще е най-големият двумоторен пътнически самолет в света. Причина за изпуснатия срок са открити при изпитанията неочаквани износвания на компоненти, които сега ще трябва да бъдат препроектирани.

Снимка: Reuters

На този фон, европейският производител „Еърбъс” изкара на пазара нов самолет от успешното семейство на „А320нео” – „Еърбъс А321 Ек Ел Ер”. Той е с голяма далечина на полета – до 4700 морски мили, и така ще може да се бори в категория, до момента „владение” на много по-големи и скъпи машини. Вече има предварителни поръчки.

Според анализатори, традиционната битка между „Еърбъс” и „Боинг” за многомилиардния граждански авиопазар тази година ще е с по-малки мащаби, тъй като глобалната икономика се забавя, търговските отношения между големите държави като САЩ и Китай се изострят, а и геополитическата сигурност е разклатена на много места по света.