Известната в цял свят кукла Барби празнува днес 60-ата си годишнина с нова колекция в чест на истински жени за пример от професии, в които дамите са малцинство, предаде "Ройтерс".

Колекцията е показателна за еволюцията на Барби през десетилетията след дебюта й на Панаира на играчките в Ню Йорк на 9 март 1959 г.

Снимка: Twitter

За да отбележи годишнината, производителят "Мател" създаде кукли Барби с образа на 20 вдъхновяващи жени - от японската тенисистка Наоми Осака до британската манекенка и активистка Адуа Абоа. Компанията пусна и шест кукли с професии, в които жените още са малцинство - астронавт, пилот, атлет, журналист, политик, пожарникар.

Барби е културна икона, привличала вниманието на Анди Уорхол и музея „Лувър”. През 1997 г. скандинавската поп група "Акуа" й посвети сатиричната песен "Barbie Girl". Тя е наречена на дъщерята на създателката й Рут Хандлър.

От дебюта си, когато носи бански на черно-бели райета, Барби се е превъплъщавала в жени от повече от 200 професии - от лекарка до създателка на видеоигри. След критики, че тялото й създава нереалистична представа у момиченцета, "Мател" разнообрази цвета на кожата й, формата на фигурата, пусна кукла с хиджаб и с оборудване от научни професии.

Освен това беше създадена и кукла с пищни форми, копие на плюс сайз модела Ашли Греъм, която разчупва също стереотипите за  женското тяло.  Капманията  е част от новопоявилото се движението, наречено „бодипозитивинг”, което все повече набира популярност. Основната му цел е жените да обичат себе си такива, каквито са, за да не се стига до хранителни разстройства.

Снимка: Twitter

Модата, която е доста консервативна в изискванията за тяло и размери, също се присъедини в популяризиране на проблема и пусна ”пухкавите” модели на подиума, дори на „Седмицата на модата в Париж”, а по един от най-известните модни канали се рекламират и дрехи, създадени за плюс сайз жени.

За 60-ата си годишнина Барби ще се облече и официално. Юбилейната кукла е издокарана в лъскава сребриста бална рокля.

Над 1 милиард кукли Барби" са продадени от представянето й на 9 март 1959 г.