Екипажът на българския самолет, който вчера кацна аварийно в Тел Авив с повреден колесник, е изпълнил задачата си безупречно. Оценката е на бившия ръководител на „Авиоотряд 28” - Цвятко Луканов. 

Машината със 152-ма души на борда се приземи успешно в израелската столица с взривена гума на задния колесник. Боинг 737-400 има общо 6 гуми. По две на всеки от колесниците си.

Проблемът с нашия самолет е бил в един от двата задни колесника. Още при излитането от Кьолн една от тези две гуми се пръска. Вероятно заради предмет, който е бил на германската писта, обявиха от авиокомпанията вчера.

Снимка: btvnovinite.bg

Дори и с една гума по-малко, самолетът е пригоден за безаварийно кацане. Но за да се случи това, наземните власти и най-вече пилотите трябва да са изключително добре подготвени. 

Вчерашният екипаж е действал отлично, казва бившият ръководител на „Авиоотряд 28” Цвятко Луканов.

„Свършили са си чудесно работата, няма какво повече да се направи”, смята полковникът от резерва.

Снимка: btvnovinite.bg

Пилотите кръжат над Тел Авив, за да изразходват цялото гориво. Не толкова да се предотврати пожар, колкото машината да бъде възможно най-лека при контакта на колесниците със земята. 

Идентичен с вчерашния случай има и в кариерата на Луканов. Преди години излита от Копенхаген за София, а по-късно му съобщават, че една от гумите на самолета му е спукана.

Снимка: btvnovinite.bg

„Действията ни бяха абсолютно същите, дойдохме над София, изразходвахме горивото. Информирахме летището”, разказва Луканов.

Обяснява и какво се прави в случай, че и двете гуми на стойката липсват. 

„Тогава има вариант на запасната, тревната полоса. Джантите продължават да се въртят. Вярно, хвърчат искри, горят, палят се и т.н. Всъщност това е най-голямата опасност - и двете гуми да се разпаднат, и да продължи да се търкаля на джантите”, обяснява бившият шеф на „Авиоотряд 28”.

Дори и при най-критичния сценарий обаче има протокол, който гарантира безопасността на пътниците.

„Ако се налага и вече се знае, че ще се каца дори и без колесник, дали на полосата или аварийната - земните служби имат варианта да застелят цялата полоса с пяна, която предотвратява възникването на пожар”, разяснява Луканов. 

Случаи с гръмнала гума на някой от колесниците не са прецедент в авиацията. А приводняването е по-опасно, отколкото аварийното кацане на сушата, завършва Луканов.