Екипажът на българския самолет, който вчера кацна аварийно в Тел Авив с повреден колесник, е изпълнил задачата си безупречно. Оценката е на бившия ръководител на „Авиоотряд 28” - Цвятко Луканов.
Машината със 152-ма души на борда се приземи успешно в израелската столица с взривена гума на задния колесник. Боинг 737-400 има общо 6 гуми. По две на всеки от колесниците си.
Проблемът с нашия самолет е бил в един от двата задни колесника. Още при излитането от Кьолн една от тези две гуми се пръска. Вероятно заради предмет, който е бил на германската писта, обявиха от авиокомпанията вчера.
Дори и с една гума по-малко, самолетът е пригоден за безаварийно кацане. Но за да се случи това, наземните власти и най-вече пилотите трябва да са изключително добре подготвени.
Вчерашният екипаж е действал отлично, казва бившият ръководител на „Авиоотряд 28” Цвятко Луканов.
„Свършили са си чудесно работата, няма какво повече да се направи”, смята полковникът от резерва.
Пилотите кръжат над Тел Авив, за да изразходват цялото гориво. Не толкова да се предотврати пожар, колкото машината да бъде възможно най-лека при контакта на колесниците със земята.
Идентичен с вчерашния случай има и в кариерата на Луканов. Преди години излита от Копенхаген за София, а по-късно му съобщават, че една от гумите на самолета му е спукана.
„Действията ни бяха абсолютно същите, дойдохме над София, изразходвахме горивото. Информирахме летището”, разказва Луканов.
Обяснява и какво се прави в случай, че и двете гуми на стойката липсват.
„Тогава има вариант на запасната, тревната полоса. Джантите продължават да се въртят. Вярно, хвърчат искри, горят, палят се и т.н. Всъщност това е най-голямата опасност - и двете гуми да се разпаднат, и да продължи да се търкаля на джантите”, обяснява бившият шеф на „Авиоотряд 28”.
Дори и при най-критичния сценарий обаче има протокол, който гарантира безопасността на пътниците.
„Ако се налага и вече се знае, че ще се каца дори и без колесник, дали на полосата или аварийната - земните служби имат варианта да застелят цялата полоса с пяна, която предотвратява възникването на пожар”, разяснява Луканов.
Случаи с гръмнала гума на някой от колесниците не са прецедент в авиацията. А приводняването е по-опасно, отколкото аварийното кацане на сушата, завършва Луканов.