Историята на асансьора или платформата, която може да движи хора и предмети нагоре и надолу, е доста дълга. Известно е, че рудиментарните асансьори са били използвани в древен Рим още през 336 г. пр. н. е., като за тях първо се споменава в контекста на това, че Архимед построява един от първите, пишат специализирани сайтове.

Тези ранни асансьори представляват платформа с подемници, които ѝ позволяват да се движи вертикално. Подемниците обикновено се управляват ръчно – или от хора, или от животни – въпреки че понякога са се използвали и водни колела. Римляните ползват тези прости асансьори в продължение на много години, обикновено за да преместват вода, строителни материали или други тежки предмети от едно място на друго.

Снимка: iStock

Подобна конструкция е имало и в Колизеума в Рим, задвижвана от 200 роби.

Що се отнася до специализирания пътнически асансьор, той е създаден през 18. век, като един от първите е използван от крал Луи XV през 1743 г. Той построява асансьор във Версай, а целта му е да го пренася от неговите стаи на първия етаж до любовницата му в стаите на втория. Този асансьор не е много по-технологично напреднал от използваните в Рим – мъже в специални комини трябва да теглят въжета, за да го задвижват. Наричали устройството „летящ стол“.

Снимка: iStock

Едва в началото на 19. век технологията на асансьорите наистина започва да напредва. За начало те вече не е необходимо да се задвижват ръчно. През 1823 г. двама британски архитекти – Бъртън и Хормер – създават „възходяща стая“, която използва парна енергия, за да изведат туристи до платформа за оглед над Лондон. Няколко години по-късно изобретението им е развито още от архитектите Фрост и Щут, които добавят колан и противотежест към парната машина. Скоро започват да се създават и хидравлични системи с водно налягане за повдигане и спускане на асансьора. 

Човекът, който решава проблема с безопасността на асансьора, правейки възможни всякакви високи сгради, е Елиша Отис, който заради приноса си днес е известен като изобретателят на модерния асансьор.

През 1852 г. Отис измисля дизайн с предпазна спирачка, при която, в случай, че кабелите се скъсат, дървена рамка в горната част на асансьорната кабина ще се измъкне и ще се забие в стените на шахтата, спирайки асансьора в нея, пише chr.bg.

Днес нова машина позволява колосално количество хора да се изкачват в нея.

Ето къде се намира най-големият пътнически асансьор в света:

През 2022 г. финландска асансьорна компания го инсталира в сградата Jio World Centre в Мумбай, Индия. Тази подемна машина може да побере до 235 души едновременно, пише OddityCentral. За сравнение, един Боинг 757 може да побере 243 пътници.

Снимка: iStock

Асансьорът тежи 16 тона, заема площ от 25,7 кв. м и се поддържа от девет стоманени въжета, прикрепени към стоманени колони.

Наред с другите неща, инженерното чудо разполага с четирипанелна стъклена врата и стени, които предлагат панорамна гледка към комплекса и неговата градина. Въпреки че асансьорът се движи между петте етажа със скорост един метър в секунда, той разполага с дивани, на които пътниците могат да се отпуснат.

„Имаме удоволствието да обявим, че най-големият пътнически асансьор в света е  в Индия!. Гордеем се с това, че предлагаме индивидуални решения за уникални проекти. Освен нашият екип в Индия, основните експерти на компанията по проекти в световен мащаб си сътрудничиха за проектирането и изпълнението на този най-предизвикателен и сложен проект“, каза Амит Госаин, управляващ директор на KONE Elevators India.

Някои интересни факти за асансьорите представя един от специализираните сайтове за поддръжка на машините у нас.

Вижте ги:

Снимка: iStock