Българският кораб „Вежен“ е задържан по подозрения в саботаж. Швеция обвинява плавателния съд за умишлено скъсан оптичен кабел в Балтийско море.
Инцидентът се случва в събота срещу неделя между Латвия и шведския остров Готланд.
Повредените кабели са в изключителната икономическа зона на Швеция.
Разгледай онлайн нашите промоционални брошури
По време на инцидента в района е имало три търговски кораба, сред които и „Вежен“, който плава под малтийски флаг и е собственост на Параходство „Български морски флот“.
На този етап все още не е установено категорично, че именно корабът „Вежен“ е причинил инцидента в Балтийско море, но от Параходство „Български морски флот“ днес признаха, че най-вероятно е точно така. От компанията обаче отричат умишлени действия.
Екипажът се състои от 17 души – офицерски състав от 8 българи и изпълнителски състав от 9 граждани на Мианмар. Капитан е 41-годишният Антон Атанасов.
От Министерството на външните работи съобщиха, че посолството ни е непрекъснат контакт със шведските власти по случая.
Припомняме как се стигна дотук
Веднага след инцидента шведски командоси и следователи са се качили на кораба, за да разследват действията на екипажа.
„В продължение на 24 часа установявахме кой кораб е отговорен. Имаме напредък, но не мога да споделя подробности, защото те са класифицирани. Няколко кораба сътрудничиха, един не сътрудничи. Един от корабите е санкциониран и e част от руския сенчест флот“, каза външният министър на Латвия Байба Браже.
„Вежен“ е плавал, натоварен с торове, от руското пристанище „Уст-Луга“ към Южна Америка.
В нощта на инцидента времето в Балтийско море е било изключително неблагоприятно, с бурен вятър и високи вълни. На сутринта екипажът прави оглед за щети.
„И е установено, че лява котва е била „изтекла“, както казваме на морски език, и очевидно е била влачена по дъното“, казва Александър Калчев, изп. директор на Параходство „Български морски флот“.
Корабът е нов, построен през 2022 г.
„Може и да има някаква небрежност от някой член на екипажа, в което аз лично се съмнявам, но в никакъв случай аз лично не допускам, че може да става дума за саботаж или каквото и да е друго действие от страна на нашия екипаж“, добавя Александър Калчев.
Според морски експерти не е изключено екипажът да не е разбрал за влачещата се котва, предвид много лошото време.
„Би трябвало по някакъв начин да се усети на кораба, но в лошото време, при големи вибрации и там в плиткото море има много накъсана вълна, възможно е и да не се усети“, обяснява капитан Димитър Димитров, президент на Европейската конфедерация на морските капитани.
Според доктора по международно право, адвокат Ивайло Дерменджиев:
„Една котва на такъв кораб обикновено е съставена от 10 сегмента, а всеки сегмент е по 15-20 метра. Това означава, че средната дължина на въжето, на веригата, която е към котвата е 200-250 метра. Това са тонове от масивно желязо“.
Според адвокат Демерджиев сега е важно да се разбере каква ще е съдбата на екипажа:
„Въпросът е какво ще правят с нашия екипаж междувременно, защото доколкото разбирам те са арестувани, в известен смисъл част от тях. Задържани са против волята им, което вече прави въпросът международен. И тука вече нашата държава трябва да се намесва“.
От Брюксел външният министър на Германия Аналена Бербок коментира:
„Още повредени кабели – това не може да е случайност. Отново повредени GPS-сигнали и критична инфраструктура, която се шпионира с дронове. По тези въпроси ние като Европейски съюз и НАТО работим във все по-тясно сътрудничество.“
От латвийската телевизия и радио, които са потребител на оптичния кабел, отговориха на запитване на bTV, че на този етап не могат да направят пълна оценка на щетите, но по първоначални данни са много сериозни.
От Брюксел външният министър на Германия Аналена Бербок коментира, че серията повредени кабели в Балтийско море не може да бъде случайност.
По темата работиха Йордан Фотев, Канна Рачева и Валентин Костов.
Последвайте ни за още актуални новини в Google News Showcase
Последвайте btvnovinite.bg във VIBER
Последвайте btvnovinite.bg в INSTAGRAM
Последвайте btvnovinite.bg във FACEBOOK