Най-големият круизен кораб в света отплава на първото си пътешествие от Маями, Флорида. Природозащитници обаче алармират за риск от вредни емисии от метан.
Плавателният съд „Иконата на моретата“ се отправя на седемдневно пътешествие из Карибските острови. Той е дълъг 365 м, има 20 палуби и може да побере максимум 7600 пътници. Той е собственост на Royal Caribbean Group.
Природозащитници предупреждават, че корабът, задвижван от втечнен природен газ, ще изпуска вреден метан във въздуха. Въпреки че втечненият природен газ гори по-чисто от традиционните горива като мазута, съществува риск от изтичане на част от газа, което води до изпускане на метан в атмосферата. А той е много по-мощен парников газ от въглеродния диоксид.
„Това е стъпка в грешна посока. По наши изчисления използването на втечнен природен газ като корабно гориво отделя над 120 % повече емисии на парникови газове през целия жизнен цикъл, отколкото корабният газьол“, казва Брайън Комер, директор на морската програма в Международния съвет за чист транспорт (ICCT).
Като силен парников газ, метанът в атмосферата задържа 80 пъти повече топлина от въглеродния диоксид в продължение на 20 години. Намаляването на тези емисии се смята за ключов фактор за забавяне на глобалното затопляне.
По-рано тази седмица ICCT публикува доклад, в който се твърди, че емисиите на метан от корабите, задвижвани с втечнен природен газ, са по-високи, отколкото предполагат действащите разпоредби.
От Royal Caribbean твърдят, че „Иконата на моретата“ е с 24% по-енергийно ефективен, отколкото се изисква от Международната морска организация за съвременните кораби. Компанията също така планира до 2035 г. да въведе кораб с нулеви емисии.
Построен в корабостроителница в Турку, Финландия, регистрираният на Бахамските острови кораб има седем басейна и шест водни пързалки. Построяването му струва 2 млрд. долара (1,6 млрд. паунда) и разполага с повече от 40 ресторанта, барове и салони, тенис кортове и най-големия подвижен аквапарк.
Футболната легенда Лео Меси участва в церемонията по именуването на кораба. Той бе забелязан да поставя футболна топка на специално изградена стойка, за да предизвика традиционното разбиване на бутилка шампанско на носа на кораба за „добър късмет“.