Федералната авиационна администрация на Съединените щати (F.A.A.) разреши на самолетната компания “Боинг” да върне отново в експлоатация модел 737 МAX.
Всички самолети от модела бяха приземени заради двете тежки катастрофи на индонезийската компания “Лайън Еър” през октомври 2018 г. и “Етиопските авиолинии” през март 2019 г., отнели живота на 346 души.
Според данните причините зад двата инцидента са проблеми в софтуера и редица грешки на ниво компания и правителство, пише “Ню Йорк Таймс”. Разследванията заключиха, че е имало редица инженерни пропуска и липса на държавен контрол.
В корените на софтуерния проблем стои т.нар. Maneuvering Characteristics Augmentation System (MCAS) - система, която автоматично накланя надолу носа на самолета.
През август F.A.A. счете, че предложения на “Боинг” за промени в MCAS, в дизайна на самолета и допълнително oбучение на персонала “значително намаляват” притесненията за сигурността.
От “Боинг” прогнозираха загуба в размер на милиарди долари заради приземяването на 737 MAX. Изчисленията бяха направени дори преди коронавирусът допълнително да нанесе удар по глобалната авиация. Ръководителят на F.A.A. днес подписа заповед, с която вдигна забраната на 737 MAX да лети.
“Пътят, който ни доведе до настоящия момент, беше дълъг и изтощителен, но заявихме от самото начало, че ще се нуждаем от необходимото време, за да сме сигурни. Спокоен съм на 100% да летя със семейството си на самолета”, заяви Стивън Диксън.
Близки на загиналите при катастрофата в Етиопия повдигнаха въпроса дали от “Боинг” са направили достатъчно за сигурността на самолета. Изпълнителния директор на самолетната компания Дейвид Калхаун обеща никога да не забравя жертвите при двата инцидента.
“Ще почетем жертвите като помним тежките уроци, които научихме в тази глава от нашата история и ще направим така, че подобни инциденти да не се случват отново”, заяви той.
Дори и с вдигането на забраната, може да отнеме месеци преди 737 MAX да превозва пътници отново. F.A.A. трябва да одобри тренировъчните програми на пилотите за всички компании, които оперират с модела. След Съединените щати се очаква и други страни по света отново да въведат самолета в експлоатация.