Съединените щати вече имат най-много жертви от COVID-19 и над 600 хиляди случая на заразени с коронавирус. Само в Ню Йорк има над 190 000 случая, което е повече, отколкото във всяка суверенна държава по света. Над 22 000 са смъртните случаи в САЩ.
Но данните от последните дни дават повод за доза оптимизъм. Броят на новите случаи на хоспитализираните в изключително тежко състояние започва да намалява.
Това дава основание на много експерти към щаба в Белия дом да кажат, че пикът е близо, а на някои места виждаме така нареченото плато.
В някои щати като Илинойс, Мичиган и Луизиана ситуацията изглежда по-добре от очакваното, но в Пенсилвания се влошава. Същото се отнася и за Калифорния, където извънредното положение е въведено 8 дни преди първия смъртен случай и разликата в броя на заболелите и починалите от заразата в сравнение с Ню Йорк е огромен. Мерките в Лос Анджелис ще бъдат в сила до края на май.
Има различни примери в САЩ как различни бизнеси помагат в общата битка срещу COVID-19. Такъв е случаят на българинът Кристиан Христов – производител на водка, който е започнал да произвежда дезинфектанти. Понеже няма специални шишета за препаратите, те се пълнят в бутилки за мляко, осигурявани от български магазин в Илинойс.
„В момента такава е ситуацията, че са призовани всички дестилатори в цялата държава, има страшен недостиг на санитайзъри в цялата държава, и не само“, обяснява Кристиан Христов.
Собственикът на фабриката казва, че едвам смогват с поръчките, които идват от цялата страна.
„Обажданията за поръчки идват за момента главно от болница, свързват се с нас много търговски центрове, магазини, много различни предприятия се опитват да набавят дезинфектанти за техните работници“, разказва Христов.
А дезинфектант се прави по-лесно от водка.
„Правим от царевица спирта. Това отнема 8 до 10 часа да направи. Един такъв казан съответно пълни едни такъв казан отзад и се оставя да ферментира. Ферментира около 96 часа“, обяснява производителят на дезинфектант.
Именно бутилирането се оказва най-сложният процес в условията на епидемия.
„Проблемът е в какво да слагаме, бутилките. Слагаме в каквото имаме, общо взето“, казва Христов.
От единия български магазин в Чикаго са предложили необичайна помощ.
„За момента ги пълним в шишета от мляко, от прясно мляко, понеже няма шишета на пазара. И когато те свършат, ще бъдат в шишета за боза, които са от България“, разказва собственикът на магазина Калин Пенчев.
Това е момент, в който освен креативни, трябва и да сме единни, казват българите в САЩ.
Вижте историята му във видеото.